University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Haasteena kouluyhteisön hyvinvointia edistävä toimintakulttuuri : tapaustutkimus liikunnan ja terveystiedon opettajataustaisen rehtorin muutosjohtamisesta yläkoulussa.

Thumbnail
View/Open
479.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Latvala, Eero
Date
2010
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education

 
TIIVISTELMÄ Latvala, E. 2010. Haasteena kouluyhteisön hyvinvointia edistävä toimintakulttuuri – tapaustutkimus liikunnan ja terveystiedon opettajataustaisen rehtorin muutosjohtamisesta yläkoulussa. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. 121 s. Tutkimuksessa tarkasteltiin yhden liikunnan ja terveystiedon opettajataustaisen rehtorin muutosjohtajuuden ja -johtamisen vaikutusta koulunsa toimintakulttuuriin. Keskeisinä tutkimustehtävinä oli selvittää, millaisia muutoksia tutkimuskohteena olleen koulun toimintakulttuurissa oli nykyisen rehtorin aikana tapahtunut, ja mikä oli hänen roolinsa näiden muutosten toteutumisessa. Rehtorin roolin hahmottamiseksi tutkimuksessa kuvattiin liikunnan ja terveystiedon opettajuuden antia hänen johtajuudelleen sekä rehtorin pedagogista johtajuutta ja muutosjohtajuutta. Lisäksi tavoitteena oli tutkia sisältääkö koulun nykyinen toimintakulttuuri sekä rehtorin johtajuus kouluyhteisön pedagogista hyvinvointia edistäviä eli oppijoiden yhteisöön liitettäviä piirteitä. Tutkimuksessa käytettiin koulusta peitenimeä Ryhtilän koulu ja rehtorista peitenimeä Rexi. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto muodostui pääosin Rexin, neljän Ryhtilän koulun opettajan sekä kunnan opetustoimenjohtajan puolistrukturoiduista teemahaastatteluista. Haastattelut tehtiin keväällä 2007. Lisäksi aineistoon kuului Rexin täyttämä kyselylomake sekä muistiinpanot tutkijan ja Rexin ensimmäisestä tapaamisesta. Tieteenfilosofinen lähestymistapa tutkimusaineistoon oli hermeneuttinen. Aineiston analyysissa tukeuduttiin teoriasidonnaiseen analyysiin, ja aineis-to analysoitiin teemoittelun ja tyypittelyn periaatteella. Tutkimuksen mukaan Rexin oppiainetaustalla, liikunnan ja terveystiedon opetta-juudella, oli merkittävä vaikutus hänen johtamiskäyttäytymisensä ja johtamisfilosofiansa muotoutumiselle. Liikunnanopettajuus edisti monella tapaa Rexin johtamisvalmiuksien kuten ennakointi- ja stressinhallintataitojen, yllätysten sietokyvyn, päätöksentekokyvyn sekä asioiden ja ihmisten organisointiin liittyvien taitojen kehittymistä. Terveystiedon opettajuus antoi puolestaan Rexille aineksia oppilaslähtöisyyttä ja kouluyhteisön hyvinvointia korostavan johtamisfilosofian rakentamiseen. Rexin johtajuudesta löytyi useita pedagogisessa johtajuudessa ja muutosjohtajuudessa olennaisia piirteitä, mutta toisaalta myös selkeitä kehittymiskohteita. Kokonaiskuva Rexin johtajuudesta muodostui kuitenkin myönteiseksi. Ryhtilän koulun toimintakulttuurissa tapahtui Rexin johtamiskauden aikana selkeä muutos myönteisempään suuntaan. Koulun vuorovaikutus-, opetus- ja hallintokulttuurit muuttuivat avoimemmiksi, ja samalla sekä oppilaiden että opettajien oppimis- ja työskentelyilmapiirit parantuivat. Koulun muutos kiteytyi hyvinvoinnin valitsemiseen koulun toimintaa ohjaavaksi ydinteemaksi, ja tämän pohjalta muodostuneeseen yhteisöllisyyden tunteeseen. Rexillä oli erittäin merkittävä ja näkyvä, joskin teoriataustan valossa myös kysymyksiä herättävä rooli Ryhtilän koulun toimintakulttuurissa tapahtuneitten muutosten toteutumisessa. Koulun nykyinen toimintakulttuuri ja Rexin johtajuus sisälsivät useita pedagogiseen hyvinvointiin ja oppijoiden yhteisöön liitettäviä piirteitä, joista tärkeimmät liittyivät yhteisön jäsenten yksilö- ja yhteisötasolla kokemiin tunteisiin. Näitä olivat osallisuuden ja toimijuuden pohjalta kehittyvä tunne yhteenkuuluvuudesta eli yhteisöllisyydestä sekä tätä seuraava turvallisuuden tunne. Toisaalta Rexin johtajuudessa ja koulun toimintakulttuurissa oli suhteessa pedagogiseen hyvinvointiin ja oppijoiden yhteisöön vielä kehittämisen varaa. ...
Keywords
liikunnan ja terveystiedon opettajuus koulun johtaminen pedagoginen johtajuus ja -johtaminen muutosjohtajuus ja -johtaminen toimintakulttuuri pedagoginen hyvinvointi oppijoiden yhteisö liikunnanopettajat terveystieto koulunjohtajat johtaminen koulu rehtorit pedagoginen johtaminen muutosjohtaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201004281609

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Mitä rehtorit todella tekevät : etnografinen tapaustutkimus johtamisesta ja rehtorin tehtävistä peruskoulussa 

    Mäkelä, Aarne (Jyväskylän yliopisto, 2007)
    Aarne Mäkelä tutki väitöstyössään peruskoulun johtamista ja rehtorin tehtäviä. Tutkimus osoitti, että rehtorin tehtävät ovat muuttumassa. - Pitkän johtajakokemukseni aikana olen tunnistanut, että johtaminen on muuttunut, ...
  • Valmentajataustan merkitys rehtorin työssä 

    Pulkkinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2011)
  • Liikunnan ja terveystiedon opettajien asennoituminen liikennekasvatuksenopettamiseen sekä arvio liikennekasvatuksen tavoitteiden ja sisältöjen tärkeydestä yläkoulussa 

    Pulkkinen, Anu (2013)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi liikennekasvatusta opettavat opettajat arvioivat liikennekasvatuksen eri tavoitteiden ja sisältöjen tärkeyden sekä millaisia opetusmuotoja he käyttävät. Lisäksi selvitettiin, ...
  • Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana 

    Nurmi, Ronja; Saarinen, Mea (2022)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun rehtori voi edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana. Koronapandemia alkoi keväällä 2020 ja vaikutti merkittävästi työyhteisöjen hyvinvointiin. ...
  • Perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 rehtoreiden näkemyksiä koulusta ja koulun johtamisesta Suomessa 2030-luvulla 

    Honkala, Riia (2022)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin tulevaisuuden koulua ja johtamista 2030-luvulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen tulevaisuuden koulu on rehtoreiden näkemysten mukaan ja millaista johtajuutta tulevaisuuden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre