dc.contributor.advisor | Niemi, Kreeta | |
dc.contributor.author | Hakala, Anni | |
dc.contributor.author | Hynninen, Veera | |
dc.date.accessioned | 2024-06-12T09:35:36Z | |
dc.date.available | 2024-06-12T09:35:36Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95801 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa tutkimme rehtorin merkitystä luokanopettajan
työssä sitoutumiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien
kokemuksia rehtorin merkityksestä heidän työssä sitoutumiseensa. Lisäksi tavoitteena oli löytää erilaisia keinoja, joilla rehtori voi tukea tai heikentää luokanopettajien työssä sitoutumista. Aihetta on tärkeä tutkia, koska aiempaa tutkimusta erityisesti rehtorin merkityksestä luokanopettajan työssä sitoutumiseen ei
tiettävästi ole.
Tutkimuksemme toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto
kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa. Analysointimenetelmänä hyödynsimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksessamme selvisi, että rehtorin merkitys luokanopettajan työssä
sitoutumiseen voi olla neutraali, jonkin asteinen tai merkittävä. Tutkimuksessamme löysimme 41 rehtorin keinoa tukea tai heikentää luokanopettajan työssä
sitoutumista, ja ne jäsentyivät viiteen eri pääluokkaan: 1) rehtori työntekijänä ja
johtajana, 2) rehtori työyhteisön rakentajana, 3) rehtori konkreettisena apuna luokanopettajalle, 4) rehtori yksittäisen luokanopettajan tukijana ja 5) rehtori vuorovaikuttajana. Tulosten perusteella voidaan todeta, että rehtorilla lähtökohtaisesti
on merkitystä luokanopettajien työssä sitoutumiseen ja rehtori voi tukea luokanopettajien työssä sitoutumista monin keinoin. Tutkimuksen tuloksia voidaan
hyödyntää luokanopettajien sitouttamista parantamaan pyrkivissä keskusteluissa ja toimissa. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | työssä sitoutuminen | |
dc.subject.other | pedagoginen johtajuus | |
dc.title | Rehtorin merkitys luokanopettajan työssä sitoutumiseen | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406124568 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | pedagoginen johtaminen | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | rehtorit | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |