Valvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Surveillance capitalism is a business based on making money from the digital traces left by people. The business behind surveillance capitalism is characterised by the fact that data collected by companies about their users is fed into a production process that turns the data into predictive products. These predictive products allow companies to predict future consumer behavior and use it to make a profit. Data is collected on all user activity on digital platforms. All user data is relevant, including users' Facebook likes, Google searches, emails, text messages, photos, songs listened to and videos watched. Online advertising also collects huge amounts of data through individual clicks whenever consumers use the internet or mobile apps. In the advertising network, the data that is circulated through cookies includes the consumer's device, what they have viewed and for how long. This thesis consists of a literature review and a qualitative study conducted through interviews. The study thus consists of a theoretical and an empirical part. The aim of the study was to investigate how aware consumers are of the practices of surveillance capitalism and its impact on their consumption behavior, and what the effects of surveillance capitalism are from the consumer's and society's perspective. The interviews revealed that consumers perceive the forms of surveillance capitalism in their daily lives, but their knowledge of its deeper logic is limited. The interviews also revealed that surveillance capitalism has an impact on consumers' consumption behavior and their conscious choices. From a consumer perspective, the main effects of surveillance capitalism relate to the privacy violations caused by the capture and resale of consumer data. From a society perspective, the main negative effects identified in the literature are the dominance of technology giants and disinformation.
...
Valvontakapitalismilla tarkoitetaan liiketoimintaa, joka perustuu siihen, että rahaa tehdään ihmisistä jäävillä digitaalisilla jäljillä. Valvontakapitalismin taustalla olevalle liiketoiminnalle on ominaista, että yritysten käyttäjistään keräämä tieto syötetään tuotantoprosessiin, jonka avulla datasta jalostetaan ennustetuotteita. Ennustetuotteiden avulla yritykset voivat ennakoida kuluttajien tulevaa käyttäytymistä ja hyödyntää sitä voiton tavoittelemiseksi. Tietoja kerätään käyttäjien kaikesta toiminnasta digitaalisilla alustoilla. Kaikki käyttäjädata on merkittävää, mukaan lukien käyttäjien Facebook-tykkäykset, Google-haut, sähköpostit, tekstiviestit, valokuvat, kuunnellut kappaleet ja katsotut videot. Myös verkkomainonnan avulla kerätään valtavia määriä dataa yksittäisillä klikkauksilla aina kun kuluttajat käyttävät internetiä tai mobiilisovelluksia. Mainosverkostossa evästeiden avulla liikkuva tieto koskee muun muassa kuluttajan laitetta, sitä mitä hän on katsonut ja kuinka kauan. Tämä tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja laadullisesta tutkimuksesta, joka toteutettiin haastatteluiden avulla. Tutkimus muodostuu näin ollen teoreettisesta ja empiirisestä osuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, kuinka tietoisia kuluttajat ovat valvontakapitalismin toimintatavoista ja sen vaikutuksista heidän kulutuskäyttäytymiseensä sekä millaisia vaikutuksia valvontakapitalismilla on kuluttajan ja yhteiskunnan näkökulmasta. Haastatteluista kävi ilmi, että kuluttajat havaitsevat valvontakapitalismin ilmenemismuotoja arkielämässään, mutta heidän tietämyksensä sen syvemmästä toimintalogiikasta on rajoittunutta. Haastatteluista ilmeni myös, että valvontakapitalismilla on vaikutusta kuluttajien kulutuskäyttäytymiseen ja kuluttajien tietoisiin valintoihin. Kuluttajan näkökulmasta valvontakapitalismin keskeisimmät vaikutukset liittyvät kuluttajien tietojen keräämisestä ja eteenpäin myymisestä aiheutuviin yksityisyyden loukkauksiin. Yhteiskunnan kannalta kirjallisuudessa havaittuja haittavaikutuksia ovat ennen kaikkea teknologiajättien valta-asema ja disinformaation leviäminen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sijaintiin perustuva mainonta mobiililaitteissa kuluttajan näkökulmasta
Ruhanen, Aleksi (2015)Kuluttajan sijaintitiedon hyödyntäminen mainonnassa on todettu tehokkaaksi tavaksi hoitaa markkinointikommunikaatio asiakkaisiin. Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma käsittelee sijaintiin perustuvan mainonnan ... -
Verkkokauppa ostoympäristönä : verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta
Hevosmaa, Laura (2014)Hevosmaa, Laura Verkkokauppa ostoympäristönä: Verkkokaupan hyödyt ja haasteet kuluttajan näkökulmasta Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2014, 27 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tässä ... -
Autojen ohjelmistojen tuoma arvo sekä niistä aiheutuvat ongelmat kuluttajan näkökulmasta
Huovinen, Joonas (2020)Autojen kehitys on ottanut viime vuosina suuria harppauksia. Teknologia on lisääntynyt ja lisääntyy koko ajan kiihtyvällä tahdilla ajoneuvoissa. Nämä kehitysaskeleet ovat lisänneet matkustusmukavuutta sekä tuonut paljon ... -
Käytettävyyden vaikutus mobiililaitteen ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta
Flink, Lauri (2018)Tämän pro gradu -tutkielman keskeisenä sisältönä ovat mobiililaitteet, niiden ostopäätös ja käytettävyyden vaikutus ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään yleisimpiä ominaisuuksia ja muita tekijöitä, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.