Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorLukkari, Tomi Petteri
dc.date.accessioned2024-06-12T09:17:41Z
dc.date.available2024-06-12T09:17:41Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95793
dc.description.abstractSurveillance capitalism is a business based on making money from the digital traces left by people. The business behind surveillance capitalism is characterised by the fact that data collected by companies about their users is fed into a production process that turns the data into predictive products. These predictive products allow companies to predict future consumer behavior and use it to make a profit. Data is collected on all user activity on digital platforms. All user data is relevant, including users' Facebook likes, Google searches, emails, text messages, photos, songs listened to and videos watched. Online advertising also collects huge amounts of data through individual clicks whenever consumers use the internet or mobile apps. In the advertising network, the data that is circulated through cookies includes the consumer's device, what they have viewed and for how long. This thesis consists of a literature review and a qualitative study conducted through interviews. The study thus consists of a theoretical and an empirical part. The aim of the study was to investigate how aware consumers are of the practices of surveillance capitalism and its impact on their consumption behavior, and what the effects of surveillance capitalism are from the consumer's and society's perspective. The interviews revealed that consumers perceive the forms of surveillance capitalism in their daily lives, but their knowledge of its deeper logic is limited. The interviews also revealed that surveillance capitalism has an impact on consumers' consumption behavior and their conscious choices. From a consumer perspective, the main effects of surveillance capitalism relate to the privacy violations caused by the capture and resale of consumer data. From a society perspective, the main negative effects identified in the literature are the dominance of technology giants and disinformation.en
dc.description.abstractValvontakapitalismilla tarkoitetaan liiketoimintaa, joka perustuu siihen, että rahaa tehdään ihmisistä jäävillä digitaalisilla jäljillä. Valvontakapitalismin taustalla olevalle liiketoiminnalle on ominaista, että yritysten käyttäjistään keräämä tieto syötetään tuotantoprosessiin, jonka avulla datasta jalostetaan ennustetuotteita. Ennustetuotteiden avulla yritykset voivat ennakoida kuluttajien tulevaa käyttäytymistä ja hyödyntää sitä voiton tavoittelemiseksi. Tietoja kerätään käyttäjien kaikesta toiminnasta digitaalisilla alustoilla. Kaikki käyttäjädata on merkittävää, mukaan lukien käyttäjien Facebook-tykkäykset, Google-haut, sähköpostit, tekstiviestit, valokuvat, kuunnellut kappaleet ja katsotut videot. Myös verkkomainonnan avulla kerätään valtavia määriä dataa yksittäisillä klikkauksilla aina kun kuluttajat käyttävät internetiä tai mobiilisovelluksia. Mainosverkostossa evästeiden avulla liikkuva tieto koskee muun muassa kuluttajan laitetta, sitä mitä hän on katsonut ja kuinka kauan. Tämä tutkielma koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja laadullisesta tutkimuksesta, joka toteutettiin haastatteluiden avulla. Tutkimus muodostuu näin ollen teoreettisesta ja empiirisestä osuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, kuinka tietoisia kuluttajat ovat valvontakapitalismin toimintatavoista ja sen vaikutuksista heidän kulutuskäyttäytymiseensä sekä millaisia vaikutuksia valvontakapitalismilla on kuluttajan ja yhteiskunnan näkökulmasta. Haastatteluista kävi ilmi, että kuluttajat havaitsevat valvontakapitalismin ilmenemismuotoja arkielämässään, mutta heidän tietämyksensä sen syvemmästä toimintalogiikasta on rajoittunutta. Haastatteluista ilmeni myös, että valvontakapitalismilla on vaikutusta kuluttajien kulutuskäyttäytymiseen ja kuluttajien tietoisiin valintoihin. Kuluttajan näkökulmasta valvontakapitalismin keskeisimmät vaikutukset liittyvät kuluttajien tietojen keräämisestä ja eteenpäin myymisestä aiheutuviin yksityisyyden loukkauksiin. Yhteiskunnan kannalta kirjallisuudessa havaittuja haittavaikutuksia ovat ennen kaikkea teknologiajättien valta-asema ja disinformaation leviäminen.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn copyright
dc.titleValvontakapitalismi kuluttajan näkökulmasta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406124560
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In copyright