"On tuskallista, kun apu venyy kuukausien päähän" : korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) mielenterveyspalveluihin pääsystä
Mental health problems among university students have significantly increased; in Finland, one in three university students suffers from anxiety and depressive symptoms. Consequently, the demand for mental health services for university students has tripled over the past three years. The Finnish Student Health Service (FSHS), which is responsible for the healthcare of university students, has been unable to meet the increased demand for services. This study aimed to investigate the experiences of university students regarding access to FSHS mental health services from the perspective of waiting times.
The study data was derived from a survey conducted by the National Union of University Students in Finland (SYL) and the Union of Students in Finnish Universities of Applied Sciences (SAMOK) in the spring of 2023, which gathered 4462 responses from students across various universities in Finland. After data refinement, the final research dataset consisted of 745 responses. The data was analyzed using qualitative content analysis followed by quantitative content analysis.
The experiences were categorized into four themes: 1) length of waiting times, 2) negative effects of waiting times, 3) factors influencing access to care, and 4) reliance on other service providers. Most commonly, university students reported that accessing care was difficult (70%), waiting times negatively affected their health and functionality (14%), they had to rely on other service providers (13%), and FSHS services were deemed ineffective (10%).
According to the research findings, the majority of university students found it difficult to access FSHS mental health services. This can have significant negative impacts on their health and functionality and may reduce the likelihood of seeking care in the future. FSHS's service provision are insufficient to meet the needs of university students. Considering the prevalence of mental health issues among university students and their negative effects, FSHS should be better equipped to meet their service needs.
...
Korkeakouluopiskelijoiden mielenterveysongelmat ovat yleistyneet merkittävästi; Suomessa joka kolmas korkeakouluopiskelija kärsii ahdistus- ja masennusoireista. Tämän seurauksena myös korkeakouluopiskelijoiden mielenterveyspalveluiden kysyntä on kolminkertaistunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Korkeakouluopiskelijoiden terveydenhuollosta vastaava Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS) ei ole pystynyt vastaamaan kasvaneeseen palveluntarpeeseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia korkeakouluopiskelijoilla on YTHS:n mielenterveyspalveluihin pääsystä hoitojonojen näkökulmasta.
Tutkimuksen aineistona toimi Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) ja Suomen opiskelijakuntien liiton (SAMOK) keväällä 2023 tekemä kysely YTHS:n toiminnasta. Kyselyyn saatiin 4462 vastausta eri korkeakouluissa opiskelevilta ympäri Suomen. Aineiston rajauksen jälkeen lopullinen tutkimusaineisto koostui 745 vastauksesta. Aineisto analysoitiin ensin laadullisen aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja sen jälkeen määrällisen sisällönanalyysin avulla.
Kokemukset voitiin tiivistää neljään teemaan: 1) hoitojonojen pituus, 2) hoitojonojen kielteiset vaikutukset, 3) hoitoon pääsyyn vaikuttavat tekijät ja 4) muihin palveluntarjoajiin turvautuminen. Korkeakouluopiskelijat kokivat yleisimmin, että hoitoon pääsy on vaikeaa (70%), hoitojonot vaikuttavat kielteisesti terveyteen ja toimintakykyyn (14%), he joutuvat turvautumaan muihin palveluntarjoajiin (13%) ja palvelut ovat hyödyttömät (10%).
Tutkimustulosten mukaan suurin osa korkeakouluopiskelijoista koki YTHS:n mielenterveyspalveluihin pääsyn vaikeaksi. Tämä voi aiheuttaa merkittäviä kielteisiä vaikutuksia heidän terveyteen ja toimintakykyyn sekä vähentää hoitoon hakeutumista tulevaisuudessa. YTHS:n palvelutarjonta ei riitä vastaamaan korkeakouluopiskelijoiden palvelutarpeisiin. Korkeakouluopiskelijoiden mielenterveysongelmien yleisyys ja niiden kielteiset vaikutukset huomioiden, YTHS:n tulisi pystyä vastaamaan paremmin heidän palveluntarpeisiinsa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
ADHD-diagnoosin saaneiden korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia opiskelukyvystään etäopintojen aikana
Nissi, Aino (2022)Korkeakouluopinnoissa siirryttiin COVID-19-pandemian aikana etäopetukseen, mistä on todettu aiheutuneen moninaisia vaikutuksia opiskelijoiden jaksamiseen ja opiskelukykyyn. Opiskelijoiden toimintakyvyn käsitteellistämistä ... -
Opinnoista (työ)elämään : tutkimustietoa korkeakouluopiskelijoiden ohjauksen ja työelämätaitojen kehittämiseen
Asunmaa, Piia (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
"Valinta tehtiin kahden hakijan väliltä ja sain ajettua oman kantani läpi" : tutkimus korkeakouluopiskelijoiden edunvalvontajärjestöjen hallitusten puheenjohtajien vallankäytöstä
Takala, Tuomo; Vidgren, Selma; Vuori, Jari (Hallinnon tutkimuksen seura, 2017)Tämä tutkimus kuvaa laadullisesti korkeakouluopiskelijoiden edunvalvontajärjestöjen hallitusten puheenjohtajien käsityksiä käyttämästään vallasta organisaatioissaan. Organisaatioteorian valtatutkimus muodostaa tutkimuksen ... -
Korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia korkeakoulujen opiskelijakulttuurin ja alkoholin välisistä suhteista
Söderman, Joni (2011)Tämän pro gradu-tutkielmani kohteena olivat korkeakoulujen opiskelijakulttuurin ja alkoholin väliset suhteet. Tutkimuksessa asiaa tarkasteltiin nimenomaan korkeakouluopiskelijoiden omien kokemuksien kautta. Tutkimukseni ... -
Monikielisten korkeakouluopiskelijoiden kokemuksia pärjäämisestä suomenkielisessä tutkintokoulutuksessa
Tervola, Maija; Honko, Mari (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2023)Suomalaisissa korkeakouluissa opiskelee kasvava joukko opiskelijoita, joille suomi ei ole vahvin kieli. Tässä artikkelissa tutkimme tämän opiskelijajoukon kokemuksia suomenkielisissä tutkinto-opinnoissa. Tutkimuskohteenamme ...