dc.contributor.advisor | Välisaari, Jouni | |
dc.contributor.author | Rynkä, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2024-06-11T08:27:02Z | |
dc.date.available | 2024-06-11T08:27:02Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95734 | |
dc.description.abstract | Tutkielman kirjallisessa osassa käsitellään ilmastokasvatusta ammatillisessa koulutuksessa sekä ilmastokasvatuksen malleja ja oppimisen näkökulmaa. Lisäksi käsitellään ilmakehän rakennetta, kasvihuoneilmiötä ja veden, hiilen ja typen biogeokemiallisia kiertoja. Kirjallisuusosassa esitellään myös ilmastonmuutoksen nykytilaa ja ilmastonmuutokseen liittyviä virhekäsityksiä. Tutkimusten mukaan ilmastonmuutoksen ymmärtämisessä on tärkeää hahmottaa kokonaisuuden eri osatekijät. Lisäksi ilmastokasvatuksessa tulee oppia soveltamaan ja arvioimaan tietoa. Kouluttajan on tärkeää huomioida opiskelijoiden tunteet, kokemukset sekä valmiudet osallistua ilmastovastuulliseen toimintaan. Ilmastotieto tulee tehdä henkilökohtaisesti merkitykselliseksi ja käyttää aktiivisia sekä osallistavia opetusmenetelmiä. Lisäksi ilmastonmuutosta tulee käsitellä monitieteisesti ja syiden lisäksi tulisi käsitellä ilmastonmuutoksen hillintää ja siihen sopeutumista. Aikaisempien tutkimusten mukaan opiskelijat haluavat enemmän oppijalähtöisiä, käytännönläheisiä ja pohdiskelevia oppimistapoja.
Tutkielman kokeellisessa osassa käytettiin kyselytutkimusta selvittämään mitä opiskelijat haluavat oppia ilmastonmuutoksesta sekä millaisia odotuksia heillä on ilmastokasvatukselle. Teemahaastattelulla selvitettiin kouluttajien asenteita, odotuksia ja toiveita ilmastokasvatukselle sekä valmiuksia opettaa ilmastonmuutokseen liittyviä aiheita. Tutkimusaineistolle tehtiin laadullinen sisällönanalyysi ja kyselytutkimuksessa saatua aineistoa analysoitiin lisäksi tilastollisin menetelmin. Kehittämistutkimuksena toteutettiin suunnitelma oppimiskokonaisuudesta, jota voidaan käyttää osana ammatillisen perustutkinnon fysikaalisten ja kemiallisten ilmiöiden opetusta.
Opiskelijoiden odotukset ja osaaminen vaihtelivat. Noin puolet opiskelijoista odotti saavansa lisää tietoa ilmastonmuutoksesta opinnoissaan. Opiskelijat kokivat osaavansa parhaiten selittää sään ja ilmaston eron, mutta heikoiten typen kierron. Yli puolet opiskelijoista arvioi tietävänsä paljon ilmastonmuutoksen syistä ja osaavansa toimia ilmastovastuullisesti. Ilmastoahdistusta koki joka toinen opiskelija. Haastatteluissa kouluttajat toivoivat ilmastokasvatukseen lisää suunnitelmallisuutta, resursseja ja selkeitä esimerkkejä. Ilmastokasvatus nähtiin osana ammattialakohtaista opetusta ja haastavana opettavana aiheena. | fi |
dc.format.extent | 123 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | kemian opetus | |
dc.title | Ilmastokasvatus osana ammatillisen perustutkinnon kemian opetusta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406114502 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | kehittämistutkimus | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | ilmastokasvatus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kestävä kehitys | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |