Show simple item record

dc.contributor.advisorTerävä, Johanna
dc.contributor.authorValtonen, Tiia
dc.date.accessioned2024-06-07T07:29:28Z
dc.date.available2024-06-07T07:29:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95638
dc.description.abstractVarhaiskasvatuksen laadun on todettu muodostuvan moninaisesti ja elävän jatkuvassa muutoksessa. Tämä on luonut tarvetta tarkastella pedagogisen osaamisen rakentumista instituutionaalisessa varhaiskasvatustyössä ja koulutuksessa. Autoetnografisen tapaustutkimukseni tavoitteena oli kuvata, millaisia havaintoja varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijana tein pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen laadusta hyödyntäen Classroom Assessment Scoring System (CLASS)-havainnointimenetelmää sekä millaiset tekijät olivat yhteydessä ymmärrykseni rakentumiseen pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen laadusta. Tutkimusaineisto muodostui Osaamisen yhteisloikka–hankkeen aikana videoiduista varhaiskasvatuksen lapsiryhmien ohjauksista, videointien reflektiomuistiinpanoista sekä hankkeen tutkijoiden antamasta palautteesta. Järjestelin aineiston mukaillen toimintatutkimuksen syklejä ja analysoin sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, miten ymmärrykseni laadukkaan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen merkityksestä sekä omista vahvuuksistani ja kehittämisen kohteistani lisääntyivät oman toiminnan havainnoinnin kautta. Tutkijoilta ja tiimiltä saatu palaute sekä CLASS-havainnointimenetelmän teoreettinen viitekehys tukivat reflektioprosessiani. Prosessi tuki minua sanoittamaan ja käsitteellistämään pedagogista kasvatusvuorovaikutustani. Tutkimuksen tulokset korostivat niin uusien kuin työelämässä olevien opettajien tarvitsevan sekä tukea ja koulutusta että palautetta voidakseen luoda laadukasta pedagogista kasvatusvuorovaikutusta.fi
dc.format.extent62
dc.language.isofi
dc.subject.otherClassroom Assessment Scoring System
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406074400
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysolaatu
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record