Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen ja siihen liittyvän ymmärryksen tarkastelua
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Varhaiskasvatuksen laadun on todettu muodostuvan moninaisesti ja elävän jatkuvassa muutoksessa. Tämä on luonut tarvetta tarkastella pedagogisen osaamisen rakentumista instituutionaalisessa varhaiskasvatustyössä ja koulutuksessa.
Autoetnografisen tapaustutkimukseni tavoitteena oli kuvata, millaisia havaintoja varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijana tein pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen laadusta hyödyntäen Classroom Assessment Scoring System (CLASS)-havainnointimenetelmää sekä millaiset tekijät olivat yhteydessä ymmärrykseni rakentumiseen pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen laadusta.
Tutkimusaineisto muodostui Osaamisen yhteisloikka–hankkeen aikana videoiduista varhaiskasvatuksen lapsiryhmien ohjauksista, videointien reflektiomuistiinpanoista sekä hankkeen tutkijoiden antamasta palautteesta. Järjestelin aineiston mukaillen toimintatutkimuksen syklejä ja analysoin sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, miten ymmärrykseni laadukkaan pedagogisen kasvatusvuorovaikutuksen merkityksestä sekä omista vahvuuksistani ja
kehittämisen kohteistani lisääntyivät oman toiminnan havainnoinnin kautta.
Tutkijoilta ja tiimiltä saatu palaute sekä CLASS-havainnointimenetelmän teoreettinen viitekehys tukivat reflektioprosessiani. Prosessi tuki minua sanoittamaan ja käsitteellistämään pedagogista kasvatusvuorovaikutustani. Tutkimuksen tulokset korostivat niin uusien kuin työelämässä olevien opettajien tarvitsevan sekä tukea ja koulutusta että palautetta voidakseen luoda laadukasta pedagogista kasvatusvuorovaikutusta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5296]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
Hakala, Miia (2022)Pedagogiikka on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa sekä varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten näkökulmien kautta varhaiskasvatuksen pedagogiikka määrittyi ... -
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
Iranian EFL Teachers’ Assessment Literacy Knowledge : The Impact of The Educational System on Teachers’ Classroom Assessment Practices
Rezagah, Karim (Tabaran Institute of Higher Education, 2022)English language teachers’ assessment ability to assess all areas of pupils’ learning is important for comprehending how learners advance across the curriculum and guiding them in their development (Livingston & Hutchinson, ... -
Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja 2020
Sjögren, Tuulikki; Vuoskoski, Pirjo (2020)Tämä Terveystieteiden opettajan andragoginen käsikirja on syntynyt lukuvuoden 2019-20 Jyväskylän yliopiston terveystieteiden opettajankoulutuksen opiskelijoiden ”Opettajuuden ja ohjaajuuden tutkimukselliset tulkinnat” ... -
The teacher as a source of educational support : exploring teacher-child interactions and teachers' pedagogical practices in Finnish preschool classrooms
Salminen, Jenni (University of Jyväskylä, 2014)