Navigating artificial intelligence in education : first- and second-order barriers to the implementation of AI in Finnish classrooms
This qualitative study explores the barriers that Finnish primary and secondary
school teachers’ perceived while implementing AI education in their classrooms.
The data used for the study was generated using semi-structured interviews with
nine teachers. The participants were all part of the Innokas-network project
“Tekoäly nyt!” The analysis mostly focused on explicit mentions of barriers, but
some second-order barriers were found within more implicit contexts. The analysis
method was an abductive form of thematic analysis.
In the interviews teachers described the barriers they had faced while imple-
menting AI education. The teachers expressed that they had encountered barriers
during the project, especially relating to the limited amount of software they could
use without issues with information security policies. Lack of time was also perceived as a barrier to the implemention of AI education in the classroom. First-
order, or external, barriers were in general more explored in this study, perhaps
due to the approach taken. Second-order, or internal, barriers were, however, also
somewhat explored in this study, and many teachers did not only have trouble
with their work hours and workload, but also with having time to implement everything in the classroom while often prioritizing other content such as mathematics
and even referring to AI education in ways that could be interpreted as less important than other content. The results shed light on the areas in which AI education implementation needs improvement, which is especially important in a time
where AI proficiency is becoming more important in people’s everyday lives.
...
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia esteitä suomalaiset peruskoulun opettajat kokivat toteuttaessaan tekoälyyn liittyvää opetusta luokkahuoneissaan. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin yhdeksällä puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavat olivat Innokas-verkoston Tekoäky nyt! -
hankkeessa mukana olevia opettajia. Analyysi toteutettiin enimmäkseen ilman
piilomerkitysten analysointia, mutta joitakin sisäisiä estäviä tekijöitä tunnistettiin
myös piilomerkitysten kautta. Analyysimenetelmänä käytettiin abduktiivista
sisällönanalyysia.
Haastatteluissa opettajat kuvailivat esteitä, joita he olivat kohdanneet toteuttaessaan tekoälyyn liittyvää opetusta. Esteet liittyivät erityisesti siihen, miten rajallisia heidän mahdollisuutensa olivat käyttää erilaisia ohjelmistoja ilman tietoturvakäytäntöjen rikkomista. Myös ajan puute koettiin esteeksi tekoälyyn liittyvän
opetuksen toteuttamiselle luokkahuoneissa. Ensimmäisen asteen esteitä käsiteltiin
yleisesti ottaen tässä tutkimuksessa enemmän, mahdollisesti johtuen tutkimuksen
lähestymistavasta. Myös toisen asteen esteitä kuitenkin käsiteltiin, ja sen lisäksi,
että monella opettajalla oli vaikeuksia tasapainotella työajan puutteen ja työmäärän
kanssa, moni myös koki, ettei heillä ollut tarpeeksi aikaa toteuttaa kaikkea luokkahuoneessaan. Opettajat saattoivat asettaa etusijalle muun sisällön, kuten esimerkiksi matematiikan, ja viittasivat tekoälyyn liittyvään opetukseen tavalla, joka
antoi ymmärtää sen olevan vähemmän tärkeää kuin muu sisältö. Tulokset kuvaavat opettajien kokemia alueita, joilla tekoälyyn liittyvän opetuksen toteuttamisessa
voisi olla vielä parantamisen varaa, mikä on erityisen tärkeää tällä hetkellä, kun
tekoälytaitojen merkitys ihmisten jokapäiväisessä elämässä kasvaa jatkuvasti.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29642]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teacher authority in the classroom : views of Finnish basic school English teachers and classroom teachers
Räsänen, Janne (2021)Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten peruskoulun opettajien suhtautumista opettajan auktoriteettiin, sekä siihen vaikuttaviin tekijöihin. Opettajan auktoriteetin on perinteisesti nähty tarkoittavan opettajan valtaa ... -
What are the barriers to teaching computational thinking?
Muilu, Mikko (2021)Computers were popularized about 40 years ago in the ’80s and the internet 20 years ago in the early 2000s, but the consistent implementation of computer science (CS) is still in early stages in many primary and middle ... -
Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
Naskali, Milja (2024)Huumori on hyvin arkipäiväinen osa elämäämme, ja viime vuosikymmenten saatossa siitä on tullut yhä tavallisempi ilmiö myös luokkahuoneissa. Tutkimustulokset huumorin vaikutuksista tässä kontekstissa ovat kuitenkin olleet ... -
Applying the 6E learning by design model to support student teachers to integrate artificial intelligence applications in their classroom
Saimon, Musa; Mtenzi, Fredrick; Lavicza, Zsolt; Fenyvesi, Kristóf; Arnold, Maik; Diego-Mantecón, José Manuel (Springer Science and Business Media LLC, 2024)The 6E Learning by Design (LbD) model can enhance student teachers’ development of competence for integrating technologies in the classrooms including Artificial Intelligence (AI). However, teacher educators rarely use the ... -
Localizing the Finnish model for China : developing an engaging student-centred pedagogy training project for Chinese teachers in basic education
Qian, Wendan (2020)In Finland, future teachers studying in universities are educated with student-centred approaches in order to be more capable of implementing student-centred approaches in their own classrooms. With strong support from ...