Show simple item record

dc.contributor.advisorFagerlund, Janne
dc.contributor.authorLe Bihan, Eeva
dc.date.accessioned2024-06-06T07:29:07Z
dc.date.available2024-06-06T07:29:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95596
dc.description.abstractThis qualitative study explores the barriers that Finnish primary and secondary school teachers’ perceived while implementing AI education in their classrooms. The data used for the study was generated using semi-structured interviews with nine teachers. The participants were all part of the Innokas-network project “Tekoäly nyt!” The analysis mostly focused on explicit mentions of barriers, but some second-order barriers were found within more implicit contexts. The analysis method was an abductive form of thematic analysis. In the interviews teachers described the barriers they had faced while imple- menting AI education. The teachers expressed that they had encountered barriers during the project, especially relating to the limited amount of software they could use without issues with information security policies. Lack of time was also perceived as a barrier to the implemention of AI education in the classroom. First- order, or external, barriers were in general more explored in this study, perhaps due to the approach taken. Second-order, or internal, barriers were, however, also somewhat explored in this study, and many teachers did not only have trouble with their work hours and workload, but also with having time to implement everything in the classroom while often prioritizing other content such as mathematics and even referring to AI education in ways that could be interpreted as less important than other content. The results shed light on the areas in which AI education implementation needs improvement, which is especially important in a time where AI proficiency is becoming more important in people’s everyday lives.en
dc.description.abstractTässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia esteitä suomalaiset peruskoulun opettajat kokivat toteuttaessaan tekoälyyn liittyvää opetusta luokkahuoneissaan. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin yhdeksällä puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavat olivat Innokas-verkoston Tekoäky nyt! - hankkeessa mukana olevia opettajia. Analyysi toteutettiin enimmäkseen ilman piilomerkitysten analysointia, mutta joitakin sisäisiä estäviä tekijöitä tunnistettiin myös piilomerkitysten kautta. Analyysimenetelmänä käytettiin abduktiivista sisällönanalyysia. Haastatteluissa opettajat kuvailivat esteitä, joita he olivat kohdanneet toteuttaessaan tekoälyyn liittyvää opetusta. Esteet liittyivät erityisesti siihen, miten rajallisia heidän mahdollisuutensa olivat käyttää erilaisia ohjelmistoja ilman tietoturvakäytäntöjen rikkomista. Myös ajan puute koettiin esteeksi tekoälyyn liittyvän opetuksen toteuttamiselle luokkahuoneissa. Ensimmäisen asteen esteitä käsiteltiin yleisesti ottaen tässä tutkimuksessa enemmän, mahdollisesti johtuen tutkimuksen lähestymistavasta. Myös toisen asteen esteitä kuitenkin käsiteltiin, ja sen lisäksi, että monella opettajalla oli vaikeuksia tasapainotella työajan puutteen ja työmäärän kanssa, moni myös koki, ettei heillä ollut tarpeeksi aikaa toteuttaa kaikkea luokkahuoneessaan. Opettajat saattoivat asettaa etusijalle muun sisällön, kuten esimerkiksi matematiikan, ja viittasivat tekoälyyn liittyvään opetukseen tavalla, joka antoi ymmärtää sen olevan vähemmän tärkeää kuin muu sisältö. Tulokset kuvaavat opettajien kokemia alueita, joilla tekoälyyn liittyvän opetuksen toteuttamisessa voisi olla vielä parantamisen varaa, mikä on erityisen tärkeää tällä hetkellä, kun tekoälytaitojen merkitys ihmisten jokapäiväisessä elämässä kasvaa jatkuvasti.fi
dc.format.extent56
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherimplementation
dc.subject.othertoteutus
dc.titleNavigating artificial intelligence in education : first- and second-order barriers to the implementation of AI in Finnish classrooms
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406064356
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysoesteet
dc.subject.ysoeducation and training
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysoartificial intelligence
dc.subject.ysobarriers
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright