Testitehtävien laadinta osana opettajien työtä
Toivola, S. (2010). Testitehtävien laadinta osana opettajien työtä. In M. Garant, & M. Kinnunen (Eds.), Ammatillinen viestintä, koulutus ja kulttuuri (pp. 105-122). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. https://journal.fi/afinlavk/article/view/60021
Tekijät
Päivämäärä
2010Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja(t) ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
This paper discusses the item writing process in the Finnish National Certificates (NC) and the impact that item writing has on the item writers’ working life. In the NC, we have 36 item writers in nine languages. Most NC item writers are working or have worked as teachers in higher or adult education. This article is based on a questionnaire (N=30) and an interview (N=15). In the questionnaire, item writers were asked to identify the difficulties they had faced during the item writing process, what they had found to be easy and how the item writing work affected their everyday working life. To find out more information and personal comments about the item writing process, some of the item writers were further interviewed. The findings suggest that item writers find their work rewarding but difficult and the item writing process takes time. Writing a good item requires a variety of qualities and skills and item writing has a variety of positive impacts on teaching. Teachers point out that they can now write better exams for their students and use more authentic material in their lessons. They can also better understand how demanding test and exam situations are for their students. They also point out that item writing has changed their views on what language proficiency and different subskills consist of on different levels of proficiency. Working as a member of an item writing team was considered supportive of teaching and inspiring, and regarded as continuing education.
...
Tässä artikkelissani tarkastelen Yleisten kielitutkintojen laatijoiden käsityksiä testitehtävien laadinnasta ja laadintatyön merkityksestä laatijoiden omalle päivätyölle, opettajana toimimiselle. Artikkeli pohjautuu tekeillä olevaan tutkimukseeni Yleisten kielitutkintojen laatijoiden työstä.


Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-56-4Kuuluu julkaisuun
Ammatillinen viestintä, koulutus ja kulttuuriISSN Hae Julkaisufoorumista
0781-0318Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinlavk/article/view/60021Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/19482005
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielitutkinnot ja muu laajamittainen kielitaidon arviointi Suomessa
Huhta, Ari; Hildén, Raili (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016)This paper describes the development, current state and expected future development of the assessment systems that most of the papers in the present volume cover. Our focus is on the systems serving general education, ... -
Tilannetehtävät Yleisten kielitutkintojen suomen keskitason tutkinnon puhumisen osakokeessa
Ahola, Sari; Tossavainen, Henna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2013)One task type in the oral test in the Finnish National Certificates (NC) language testing system is reacting to situations. This paper reports a content analysis of the task rubrics of five situational tasks used in the ... -
Mitä kielitaidon arvioinnin pilottitesti paljastaa kotoutumisvaiheessa olevien korkeakoulutettujen suomenoppijoiden kirjoittamistaidosta?
Reiman, Nina; Seilonen, Marja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)This article focuses on the writing skills of L2 learners who have moved to Finland in their adulthood, and who have completed their degree prior to arrival, or are qualified for higher education. The learners aim to finish ... -
Kielitaidon arviointi kansalaisuuden portinvartijana
Halonen, Mia; Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija; Neittaanmäki, Reeta; Ohranen, Sari; Ullakonoja, Riikka (Työ- ja elinkeinoministeriö, 2024)Yksi keskeinen tapa todistaa Suomen kansalaisuuden haussa tarvittava tyydyttävä kielitaito on suorittaa Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen tai ruotsin tutkinto. Tutkinto on merkittävä yhteiskunnallinen portinvartija, ... -
Ensivaikutelmat kielitaidon arvioinnissa
Ahola, Sari; Halonen, Mia (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Kielitutkintoon osallistuvalla on pelissä usein korkeat panokset: kansalaisuus, työ- tai opiskelupaikka. Tästä syystä arvioinnin on tärkeää olla luotettavaa ja oikeudenmukaista. Aiempien tutkimusten valossa tiedämme, että ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.