Kielitutkinnot ja muu laajamittainen kielitaidon arviointi Suomessa
Huhta, A., & Hildén, R. (2016). Kielitutkinnot ja muu laajamittainen kielitaidon arviointi Suomessa. In A. Huhta, & R. Hildén (Eds.), Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun Suomessa (pp. 3-26). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 9. http://journal.fi/afinla/article/view/60844
Julkaistu sarjassa
AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksiaPäivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016.
This paper describes the development, current state and expected future development of the assessment systems that most of the papers in the present volume cover. Our focus is on the systems serving general education, particularly the Matriculation Examination and national evaluations of educational achievement in languages, as well as the National Certificates of Proficiency aimed at adult language learners. We describe how changes in our understanding of what language proficiency is have affected these assessment systems and discuss the impact that some of them have been expected to have and what is known about that impact. We also discuss how the Common European Framework of Reference has been utilised in language assessment in Finland and how the introduction of technology is likely to affect language assessments.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistysEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-64-9Kuuluu julkaisuun
Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun SuomessaISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-7822Asiasanat
Alkuperäislähde
http://journal.fi/afinla/article/view/60844Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26562274
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielitaidon arviointi kansalaisuuden portinvartijana
Halonen, Mia; Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija; Neittaanmäki, Reeta; Ohranen, Sari; Ullakonoja, Riikka (Työ- ja elinkeinoministeriö, 2024)Yksi keskeinen tapa todistaa Suomen kansalaisuuden haussa tarvittava tyydyttävä kielitaito on suorittaa Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen tai ruotsin tutkinto. Tutkinto on merkittävä yhteiskunnallinen portinvartija, ... -
Kielitaidon arviointi on ideologisesti latautunutta toimintaa
Honko, Mari; Halonen, Mia (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Language assessment is an activity guided by prevailing language ideologies as well as more general ideas that permeate the entire society. In this chapter, we will examine the ideologies of language proficiency descriptors ... -
Ensivaikutelmat kielitaidon arvioinnissa
Ahola, Sari; Halonen, Mia (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Kielitutkintoon osallistuvalla on pelissä usein korkeat panokset: kansalaisuus, työ- tai opiskelupaikka. Tästä syystä arvioinnin on tärkeää olla luotettavaa ja oikeudenmukaista. Aiempien tutkimusten valossa tiedämme, että ... -
Suomalaisen viittomakielen taitotasokuvainten ja arviointikriteereiden kehittäminen Yleisissä kielitutkinnoissa
Ahola, Sari; Ohranen, Sari; Neittaanmäki, Reeta (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Artikkelissa kuvaamme lyhyesti suomalaisen viittomakielen taitotasokuvainten ja arviointikriteereiden kehittämistä ja siihen liittyvää validointiprosessia Soveltavan kielentutkimuksen keskuksessa. Suomalaisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.