"Ei oo koulun tehtävä" : kuntapäättäjien käsityksiä työelämän kielitaitotarpeiden huomioimisesta perusasteella ja toisella asteella
Kyllönen, T., & Saarinen, T. (2010). "Ei oo koulun tehtävä" : kuntapäättäjien käsityksiä työelämän kielitaitotarpeiden huomioimisesta perusasteella ja toisella asteella. In M. Garant, & M. Kinnunen (Eds.), Ammatillinen viestintä, koulutus ja kulttuuri (pp. 9-28). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen julkaisuja, 68. https://journal.fi/afinlavk/article/view/60016
Date
2010Copyright
© Kirjoittajat ja Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
This article discusses the views of municipal education decision makers towards acknowledging labour market language skill needs in basic and general secondary education. It seems that, politically, a versatile language skills reserve is desired, and particularly languages such as Swedish, German, Russian, and Chinese are mentioned in different policy contexts. On the other hand, language learning has decreased strongly in basic education since the 1990s, which seems to run contrary to the political goal setting. We conducted interviews in two cases of municipal mergers to analyze whether a link exists between labour market language needs and decision making on municipal (language) education policy. We analyzed the representations of social action and social actors, and, in particular, we wanted to see whether the municipal policy makers took an active role or whether they appeared reactive or passive towards labour market interests. It seems that their reaction was mostly reactive or passive, and serving labour market needs is not seen as the task of basic education.
...
Työelämän kielitaitotarpeista ei voikaan enää keskustella ensisijaisesti vieraiden kielten osaamisena, vaan kaikkinaisena kieliosaamisena. ”Kielitaito” liittyy sekä yleisiin työelämätaitoihin että erikoistuneisiin ja erityisalojen tarpeisiin. Tarkastelemme tässä artikkelissa kuntatason päättäjien käsityksiä siitä, pitäisikö työelämän vaatimuksia huomioida perusasteen ja toisen asteen koulutuksessa. Artikkeli perustuu Jyväskylän yliopiston soveltavan kielentutkimuksen keskuksessa käynnissä olevaan tutkimukseen, jossa selvitetään kielikoulutuspoliittisen päätöksenteon prosesseja kuntatasolla.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-56-4Is part of publication
Ammatillinen viestintä, koulutus ja kulttuuriISSN Search the Publication Forum
0781-0318Keywords
Original source
https://journal.fi/afinlavk/article/view/60016Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/19923641
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kielikoulutuspoliittinen kuntatutkimus II : Rehtoreiden ja kuntapäättäjien näkökulmia kieltenopetuksen järjestämiseen
Kangasvieri, Teija; Mård-Miettinen, Karita (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023) -
Kuntanäkökulmaa kansallisen kielivarannon kehittämiseen
Kyckling, Erja; Skinnari, Kristiina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018) -
"Pyrin mahdollistamaan monipuolisen kielitarjonnan koulussani" : rehtori ja kieltenopetus
Kangasvieri, Teija; Mård-Miettinen, Karita (Suomen rehtorit, 2024)Jyväskylän yliopistossa käynnistyi vuonna 2023 Kielikoulutuspoliittinen kuntatutkimus II, jossa selvitetään opetuksen järjestäjien, kuten koulujen rehtoreiden kielikoulutuspoliittista toimijuutta, eli heidän näkemyksiään ... -
Muuttuva ja moninainen kielenoppiminen
Pitkänen-Huhta, Anne; Mård-Miettinen, Karita; Nikula, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)This article, a lead-in to the special issue, starts by discussing the key characteristics of language education in Finland, with a special focus on how the official bilingualism and development of multilingualism feature ... -
Kielikoulutus mukana muutoksessa
Pitkänen-Huhta, Anne; Mård-Miettinen, Karita; Nikula, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)Tämän teemanumeron tavoitteena on tarkastella kielenoppimista ja kielikoulutusta huomioimalla erityisesti jatkuvasti muuttuvan ja moninaisen maailman vaikutukset samoin kuin toisiinsa kietoutuvat yksilöiden, yhteisöjen ja ...