Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMattila, Essi-Matilda
dc.date.accessioned2024-06-05T09:04:21Z
dc.date.available2024-06-05T09:04:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95535
dc.description.abstractMedialla on nykypäivänä yhä vahvempi rooli ihmisten elämässä. Media on helposti saavutettavissa, ja sekä nuorilla että vanhemmilla ihmisillä on mahdollisuus kuluttaa mediasisältöjä helposti ajasta tai paikasta riippumatta yhden laitteen avulla. Media yhdistää, viihdyttää, tiedottaa ja opettaa ihmisiä monissa asioissa ja tilanteissa. Ihmiset voivat lukea, katsoa ja kuunnella erilaista sisältöä useista eri lähteistä vain muutaman klikkauksen avulla. Tässä tutkielmassa keskitytään siihen, millaisia representaatioita brittiläisen Daily Mailin uutissivuston Mail Onlinen artikkeleista löytyi Suomen entiseen pääministeriin Sanna Mariniin liittyen. Tutkimus toteutettiin valitsemalla aineistoksi neljä Sanna Marinista kertovaa artikkelia Mail Onlinen sivustolta hakutoimintoa käyttämällä. Artikkelit sijoittuvat Marinin pääministerikaudelle eli vuosien 2019–2023 ajalle. Marin valikoitui tutkimuksen kohteeksi, koska Marin keräsi huomattavasti suosiota ja herätti paljon huomiota sekä mielipiteitä pääministerikautensa aikana sekä Suomessa että ulkomailla. Artikkeleja valittaessa huomioitiin se, että artikkelit keskittyvät vain Mariniin. Tutkimuksen menetelmänä toimi diskurssianalyysi, jonka avulla artikkeleista löydetyt representaatiot jaoteltiin neljään eri representaatioon sana- ja aihevalintojen perusteella. Tutkimuksen tuloksena artikkeleista löytyi neljä erilaista representaatiota Mariniin liittyen. Marin esitettiin uutisartikkelien perusteella kahden äidin kasvattamana ja Pride-tapahtumiin osallistuvana henkilönä, bilettävänä äitinä, harkitsemattomana ja vastuuttomana johtajana sekä roolimallina. Kaiken kaikkiaan Marin esitettiin artikkeleissa negatiivisessa valossa, harkitsemattomana, vastuuttomana ja kiistan-alaisena johtajana. Mediassa ilmenevien representaatioiden tutkiminen on tärkeää, koska representaatiot kertovat paljon siitä, miten ihmiset kokevat maailman ja miten media voi vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin tai ajatuksiin.fi
dc.format.extent25
dc.language.isoen
dc.titleRepresentations of Finnish prime minister (2019-2023) Sanna Marin in Mail Online’s articles
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406054294
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysopääministerit
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysomediatutkimus
dc.subject.ysojoukkoviestimet
dc.subject.ysopoliitikot
dc.subject.ysonaiset
dc.subject.ysoprime ministers
dc.subject.ysodiscourse analysis
dc.subject.ysorepresentation (mental objects)
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysonewspapers
dc.subject.ysomedia studies
dc.subject.ysomass media
dc.subject.ysopoliticians
dc.subject.ysowomen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot