Digitaalinen transformaatio suomalaisissa korkeakouluissa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
The rapid advancement of digitalization has posed challenges to the higher education sector that is a latecomer industry to digitalization. Digitalization has become not only a pursuit of competitive advantage but also a necessity for organizations to maintain business. Digital transformation refers to the reinvention of operations and processes using digital solutions. This Master's thesis examines digitalization and digital transformation in the Finnish higher education institutions. The aim was to explore the objectives pursued through digital transformation and how digital transformation is led and implemented in the Finnish higher education sector. Through qualitative methods, a multi-case study was conducted involving three organizations representing different sizes and backgrounds in the higher education sector. Through empirical research, it was observed that while organizations share similar objectives, the stages and methods of digitalization vary significantly between organizations. The objectives of the case organizations include streamlining work processes, competing in a global market, and facilitating remote work and continuous education. The COVID-19 pandemic accelerated the digitalization of the higher education sector, as teaching, training, research, and administrative work had to be conducted remotely using digital solutions. Key challenges in implementing and managing digitalization and digital transformation include planning challenges, unclear objectives, a large number of systems and their varying usage needs, and the difficulty of completely reinvent processes from a digital perspective. Additionally, the number of parties involved in digitalization planning and their differing perspectives challenge individual higher education organizations, as do the limited resources of the public sector and commitment to change. Organizations aim to solve these challenges by participating in initiatives such as the national Digivisio 2030 -project, leading digitalization from strategy-driven standpoint, and using systematic execution models.
...
Digitalisaation nopea eteneminen on haastanut myöhään digitalisoitunutta korkeakoulusektoria. Digitalisoituminen on muodostunut kilpailuedun tavoittelun lisäksi organisaatioiden elinehdoksi. Digitaalisella transformaatiolla tarkoitetaan toimintatapojen ja prosessien uudelleenkeksimistä digitaalisia ratkaisuja hyväksikäyttäen. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan digitalisaatiota ja digitaalista transformaatiota korkeakoulusektorilla. Tavoitteena oli selvittää, mitä digitaalisen transformaation myötä pyritään saamaan aikaan sekä kuinka digitaalista transformaatiota johdetaan ja toteutetaan suomalaisissa korkeakouluissa. Laadullisin menetelmin tutkittiin monitapaustutkimuksena kolmea eri kokoista ja taustaista organisaatiota. Empiirisen tutkimuksen toteuttamisen myötä havaittiin, että organisaatioiden kesken tavoitteet ovat samankaltaiset, mutta digitalisoitumisen etenemisen vaiheet ja toteutuskeinot eroavat organisaatioiden välillä merkittävästi. Tavoitteena tapausorganisaatioilla on työn sujuvoittaminen, globalisoituvassa kilpailussa pärjääminen sekä nopeasti yleistyvien etäopetuksen ja jatkuvan oppimisen mahdollistaminen. Koronapandemia vauhditti korkeakoulusektorin digitalisoitumista, kun opetus, koulutus, tutkimus ja hallinnollinen työ tuli toteuttaa etänä digitaalisin välinein. Keskeisiä haasteita digitalisaation ja digitaalisen transformaation toteuttamisessa ja johtamisessa havaittiin olevan suunnittelun haasteet, tavoitteiden epäselvyys, suuri määrä järjestelmiä ja niiden vaihtelevat käyttötarpeet sekä vaikeus uudistaa prosesseja digitaalisista lähtökohdista kokonaan uusiksi. Lisäksi digitalisaation suunnittelua toteuttavien tahojen määrä ja niiden eroavat näkökulmat haastavat yksittäisiä korkeakouluja, kuten myös julkisen sektorin rajalliset resurssit sekä sitoutuminen muutokseen. Näitä haasteita organisaatiot pyrkivät ratkomaan muun muassa kansalliseen Digivisio 2030 -hankkeeseen osallistumalla, strategialähtöisellä digitalisaation johtamisella ja systemaattisilla toteutusmalleilla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29613]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ohjelmistotestauksen opetuksen tila suomalaisissa korkeakouluissa : opinto-oppaiden sisältöanalyysi ja ehdotus kehitystoimenpiteiksi
Alasalmi, Teija (2020)Tässä laadullisessa pro gradu -tutkimuksessa kartoitettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla mitä ohjelmistotestauksesta opetetaan suomalaisissa IT-alaa opettavissa ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa, miten ... -
Digitaalisen sisältömarkkinoinnin hyödyntäminen suomalaisissa B2B-yrityksissä
Sällilä, Karoliina (2021)Tänä päivänä asiakkaat vieroksuvat päällekäyvää markkinointiviestintää. Markkinoinnissa on oleellista saada ansaittua asiakkaan huomio tuottamalla heille arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Digitaalinen sisältömarkkinointi ... -
Jatkuva oppiminen korkeakouluissa : linjaukset koulutuksen tarjoajan näkökulmasta
Heino, Tarja (2021)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita jatkuvan oppimisen osalta on Suomessa vuosina 2017–2021 linjattu korkeakoulukontekstissa ja mitä vaatimuksia tehdyt linjaukset asettavat korkeakoulujen jatkuvan oppimisen ... -
Suomalaiset opiskelijat Saksan yliopistoissa ja teknillisissä korkeakouluissa vuosina 1900-1914
Meriläinen, Minna (1990) -
Oppimisanalytiikan tutkimus korkeakouluissa : systemaattinen kartoitus
Katto, Leena (2021)Oppimisanalytiikka on ollut monissa maissa tutkimuksen kohteena jo useita vuosia. Suomessakin aihe on ajankohtainen sekä korkeakouluissa että muilla koulutusasteilla. Aiemmissa tutkimuksissa on huomattu tarve suunnata ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.