Ohjelmistotestauksen opetuksen tila suomalaisissa korkeakouluissa : opinto-oppaiden sisältöanalyysi ja ehdotus kehitystoimenpiteiksi
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä laadullisessa pro gradu -tutkimuksessa kartoitettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla mitä ohjelmistotestauksesta opetetaan suomalaisissa IT-alaa opettavissa ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa, miten testauksen opetus vastaa kansainvälisiä ohjelmistotekniikan opetussuosituksia ja miten testauksen opetusta voitaisiin kehittää.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että yliopistoissa testauksen kursseja järjestetään pääosin vapaaehtoisina 5 opintopisteen laajuisina syventävinä opintoina maisteritasolla, kun taas ammattikorkeakouluissa testauksen kurssit ovat pääosin pakollisia, 3–5 opintopisteen laajuisia alempaan ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvia ydinopintoja tai syventäviä ammattiopintoja. Yliopistoissa opetuksen painotus on testauksen peruskäsitteiden ja testausmenetelmien teoreettisessa opiskelussa sekä ohjelmistoturvallisuudessa, ammattikorkeakouluissa kurssisisällöt vaihtelivat enemmän testauksen perusteista käytettävyys-, peli-, haavoittuvuus- tai penetraatiotestaukseen ja sosiaaliseen hakkerointiin.
IT-alaa opettavissa yliopistoissa annettu testauksen opetus vastaa pääosin varsin hyvin kansainvälisiä suosituksia sekä määrällisesti että laadullisesti. Sen sijaan ainoastaan noin joka viidennessä IT-alaa opettavassa ammattikorkeakoulussa ohjelmistotestauksen opetus vastaa määrällisesti ja laadullisesti kansainvälisiä suosituksia. Testausopetuksessa on useimmissa korkeakouluissa puutteita erityisesti seuraavissa aiheissa: suorituskykytestaus, testiautomaatio ja sen työkalut, mustalaatikkotestaustekniikat, testauksen hallinta sekä tietoturvatestaus. Tässä tutkimuksessa luotiin lisäksi 25 opintopisteen ohjelmistotestauksen perusopintokokonaisuus ratkaisuehdotukseksi korkeakoulujen ohjelmistotestauksen opetuksen kehittämiseen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23381]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Automatic portability testing
Salonen, Ville (2012)Nykypäivän ohjelmistojen monimutkaisuus johtaa automaattitestien tarpeeseen. Automaattiset testit ovat vielä tärkeämpiä, kun ohjelmistoa kehitetään usealle eri alustalle. Kirjoittamalla automaattitestejä yksikkö-, integraatio-, ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018)The present study focuses on the International Master’s Degree Programs (IMDP) of the University of Jyväskylä and issues related to English-medium instruction (EMI). At the core of the present study are the IMDP students’ ... -
Yliopiston opettajien käsityksiä opetuksen interaktiivisuudesta
Rytkönen, Tuomas (2014) -
Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa
Marquez, Maria del Mar (2021)Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisista elementeistä rakentuu laadukas verkko-opetus. Tutkimus toteutettiin eräässä suurehkossa suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimuskysymykset liittyivät ...