Ohjelmistotestauksen opetuksen tila suomalaisissa korkeakouluissa : opinto-oppaiden sisältöanalyysi ja ehdotus kehitystoimenpiteiksi
Tässä laadullisessa pro gradu -tutkimuksessa kartoitettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla mitä ohjelmistotestauksesta opetetaan suomalaisissa IT-alaa opettavissa ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa, miten testauksen opetus vastaa kansainvälisiä ohjelmistotekniikan opetussuosituksia ja miten testauksen opetusta voitaisiin kehittää.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että yliopistoissa testauksen kursseja järjestetään pääosin vapaaehtoisina 5 opintopisteen laajuisina syventävinä opintoina maisteritasolla, kun taas ammattikorkeakouluissa testauksen kurssit ovat pääosin pakollisia, 3–5 opintopisteen laajuisia alempaan ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvia ydinopintoja tai syventäviä ammattiopintoja. Yliopistoissa opetuksen painotus on testauksen peruskäsitteiden ja testausmenetelmien teoreettisessa opiskelussa sekä ohjelmistoturvallisuudessa, ammattikorkeakouluissa kurssisisällöt vaihtelivat enemmän testauksen perusteista käytettävyys-, peli-, haavoittuvuus- tai penetraatiotestaukseen ja sosiaaliseen hakkerointiin.
IT-alaa opettavissa yliopistoissa annettu testauksen opetus vastaa pääosin varsin hyvin kansainvälisiä suosituksia sekä määrällisesti että laadullisesti. Sen sijaan ainoastaan noin joka viidennessä IT-alaa opettavassa ammattikorkeakoulussa ohjelmistotestauksen opetus vastaa määrällisesti ja laadullisesti kansainvälisiä suosituksia. Testausopetuksessa on useimmissa korkeakouluissa puutteita erityisesti seuraavissa aiheissa: suorituskykytestaus, testiautomaatio ja sen työkalut, mustalaatikkotestaustekniikat, testauksen hallinta sekä tietoturvatestaus. Tässä tutkimuksessa luotiin lisäksi 25 opintopisteen ohjelmistotestauksen perusopintokokonaisuus ratkaisuehdotukseksi korkeakoulujen ohjelmistotestauksen opetuksen kehittämiseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Automatic portability testing
Salonen, Ville (2012)Nykypäivän ohjelmistojen monimutkaisuus johtaa automaattitestien tarpeeseen. Automaattiset testit ovat vielä tärkeämpiä, kun ohjelmistoa kehitetään usealle eri alustalle. Kirjoittamalla automaattitestejä yksikkö-, integraatio-, ... -
Enhancing Software Engineering Education in Africa through a Metaversity
Ruwodo, Vuyelwa; Pinomaa, Antti; Vesisenaho, Mikko; Ntinda, Maria; Sutinen, Erkki (IEEE, 2022)Software engineering education requires a new boost in African higher education, because of the high demand for professionals, caused by the fast increasing internet connections calling for meaningful applications and ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Taide- ja kulttuuriopintokokonaisuus : tutkimus opetuksen toteuttamisesta Koulutuskeskus Salpauksessa
Laamo, Mari-Anne (2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.