Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSuitiala, Satu
dc.date.accessioned2024-06-05T06:19:27Z
dc.date.available2024-06-05T06:19:27Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95520
dc.description.abstractTämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on kartoittaa draamakasvatuksesta tehtyä tutkimusta Suomessa. Ensinnäkin on tarkoitus selvittää, millaisia suomalaisesta perusopetuksesta tai suomalaiseen perusopetukseen sovellettavissa olevia tutkimuksia on toteutettu draamakasvatuksen kontekstissa Suomessa. Toiseksi tarkoitus on selvittää, millaisia pedagogisia perusteluja tutkimuksesta on löytynyt draaman käytölle (luokan)opettajan työssä. Tutkimuksessa käytettiin metodina kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen aineistoa etsittiin hakukoneilla, poistettiin aikarajaus kokonaan draamakasvatuksen tutkimuksen nuoruuden vuoksi ja rajattiin aineisto tutkimuskysymysten avulla. Aineisto koostui neljästä artikkelista ja kahdeksasta väitöskirjasta. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tärkeimmät tulokset olivat, että draaman käytöllä opetuksessa oli hyvin paljon myönteisiä merkityksiä: sosiaalisten suhteiden parantumista, myönteisten tunteiden lisääntymistä, itsetunnon paranemista, ikävien asioiden vähenemistä ja hyvien lisääntymistä sekä taitojen lisääntymistä. Esille tuli myös muutamia mainintoja kielteisistä merkityksistä. Tutkimus osoitti, että draamakasvatuksella on suuri määrä myönteisiä merkityksiä. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että on paljon hyviä pedagogisia perusteluja käyttää draamaa opettajan työssä. Tämän tutkimuksen tulokset tukisivat draaman käyttöä koulussa, draamakoulutuksen lisäämistä opettajille ja draaman aseman vahvistamista peruskoulussa. Draamalla voisi olla suuri myönteinen vaikutus myös kansainvälisten ja kansallisten strategioiden ja tulevaisuuden tavoitteiden toteutumisessa.fi
dc.format.extent63
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherdraama
dc.titleKuvaileva kirjallisuuskatsaus draamakasvatuksen tutkimuksesta Suomessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406054281
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysodraamakasvatus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysokirjallisuuskatsaukset
dc.subject.ysoperusopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright