dc.contributor.author | Suitiala, Satu | |
dc.date.accessioned | 2024-06-05T06:19:27Z | |
dc.date.available | 2024-06-05T06:19:27Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95520 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on kartoittaa draamakasvatuksesta tehtyä tutkimusta Suomessa. Ensinnäkin on tarkoitus selvittää, millaisia suomalaisesta perusopetuksesta tai suomalaiseen perusopetukseen sovellettavissa olevia tutkimuksia on toteutettu draamakasvatuksen kontekstissa Suomessa. Toiseksi tarkoitus on selvittää, millaisia pedagogisia perusteluja tutkimuksesta on löytynyt draaman käytölle (luokan)opettajan työssä.
Tutkimuksessa käytettiin metodina kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksen aineistoa etsittiin hakukoneilla, poistettiin aikarajaus kokonaan draamakasvatuksen tutkimuksen nuoruuden vuoksi ja rajattiin aineisto tutkimuskysymysten avulla. Aineisto koostui neljästä artikkelista ja kahdeksasta väitöskirjasta. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tärkeimmät tulokset olivat, että draaman käytöllä opetuksessa oli hyvin paljon myönteisiä merkityksiä: sosiaalisten suhteiden parantumista, myönteisten tunteiden lisääntymistä, itsetunnon paranemista, ikävien asioiden vähenemistä ja hyvien lisääntymistä sekä taitojen lisääntymistä. Esille tuli myös muutamia mainintoja kielteisistä merkityksistä. Tutkimus osoitti, että draamakasvatuksella on suuri määrä myönteisiä merkityksiä.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että on paljon hyviä pedagogisia perusteluja käyttää draamaa opettajan työssä. Tämän tutkimuksen tulokset tukisivat draaman käyttöä koulussa, draamakoulutuksen lisäämistä opettajille ja draaman aseman vahvistamista peruskoulussa. Draamalla voisi olla suuri myönteinen vaikutus myös kansainvälisten ja kansallisten strategioiden ja tulevaisuuden tavoitteiden toteutumisessa. | fi |
dc.format.extent | 63 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | draama | |
dc.title | Kuvaileva kirjallisuuskatsaus draamakasvatuksen tutkimuksesta Suomessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202406054281 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | draamakasvatus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | kirjallisuuskatsaukset | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |