Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSiljamäki, Mariana
dc.contributor.advisorRintala, Harri
dc.contributor.authorPeura, Aatos
dc.date.accessioned2024-06-05T06:02:32Z
dc.date.available2024-06-05T06:02:32Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95512
dc.description.abstractThe study aimed to examine the management of a Finnish primary school, the principals' experiences of their most important tasks as school leaders, and whether the principals' most essential tasks correspond to their work reality. In addition, the study investigated principals' experiences regarding the value and status of the physical education subject in primary school. The study also looked at the principal's influence on the appreciation of the physical education subject and the school's physical activity culture. The research was qualitative. Four principals of Finnish primary schools who had held the position of principal for more than ten years were interviewed. The research material was collected with a semi-structured thematic interview. Theory-guided content analysis was used as the analysis method. The results of the study confirmed the prior knowledge of principals' work reality; administrative tasks fill the principals' working days. The work is hectic, and the working days are filled with small, difficult-to-define tasks. The principals who participated in the study hoped for clarification of the principal's job description and more time for personnel management and the implementation of the school's development task. According to the principals' experience, they did not have enough time for the tasks and had to do them superficially. Based on the research, the position of physical education in primary school is good. The principals said the position has improved over the years and predicted it will improve in the coming years. In addition, the research results confirm previous knowledge about the principal's important influence on subject appreciation and the emergence of a physical activity culture within the school community.en
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaisen peruskoulun johtamista, rehtoreiden kokemuksia tärkeimpinä pitämistään työtehtävistä koulujensa johtajina ja sitä, vastaavatko rehtoreiden kertomat tärkeimmät työtehtävät heidän työtodellisuuttaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin liikuntaoppiaineen ja liikunnallisen toimintakulttuurin arvostusta ja asemaa yläkoulussa rehtorin kokemana. Tutkimus oli kvalitatiivinen. Tutkimukseen haastateltiin neljää suomalaisen peruskoulun rehtoria, jotka olivat toimineet rehtorin virassa yli 10 vuotta. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aikeisempaa tietämystä rehtoreiden työtodellisuudesta; hallinnolliset tehtävät täyttävät rehtoreiden työpäiviä. Työn luonne on hektinen, ja työpäivät ovat pienten ja vaikeasti määriteltävien tehtävien täyttämiä. Tutkimukseen osallistuneet rehtorit toivoivat selkeytystä rehtorin toimenkuvaan ja enemmän aikaa henkilöstöjohtamiseen sekä koulun kehittämistehtävän toteuttamiseen. Rehtorien kokemuksen mukaan heillä ei ollut riittävästi aikaa edellä mainittuihin tehtäviin ja näitä töitä rehtorit joutuivat tekemään pintapuolisesti. Tutkimuksen perusteella liikuntaoppiaineen asema peruskoulussa on hyvä. Rehtorit kertoivat liikuntaoppiaineen aseman parantuneen vuosien saatossa, sekä ennustivat aseman parantuvan tulevina vuosina. Lisäksi tutkimustulokset vahvistavat jo aikaisempaa tietoa rehtorin tärkeästä vaikutuksesta oppiaineiden arvostukseen sekä liikunnallisen toimintakulttuurin syntymiseen kouluyhteisö sisälle.fi
dc.format.extent88
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkoulutusjohtaminen
dc.subject.otherliikuntaoppiaine
dc.subject.otherliikunnallinen toimintakulttuuri
dc.titleRehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406054273
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysotyönkuva
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysotoimintakulttuuri
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright