Rehtoreiden kokemuksia tärkeimmistä työtehtävistään ja liikuntaoppiaineen asemasta yläkoulussa
The study aimed to examine the management of a Finnish primary school, the principals'
experiences of their most important tasks as school leaders, and whether the principals' most
essential tasks correspond to their work reality. In addition, the study investigated principals'
experiences regarding the value and status of the physical education subject in primary school.
The study also looked at the principal's influence on the appreciation of the physical education
subject and the school's physical activity culture.
The research was qualitative. Four principals of Finnish primary schools who had held the
position of principal for more than ten years were interviewed. The research material was
collected with a semi-structured thematic interview. Theory-guided content analysis was used
as the analysis method. The results of the study confirmed the prior knowledge of principals'
work reality; administrative tasks fill the principals' working days. The work is hectic, and the
working days are filled with small, difficult-to-define tasks. The principals who participated in
the study hoped for clarification of the principal's job description and more time for personnel
management and the implementation of the school's development task. According to the
principals' experience, they did not have enough time for the tasks and had to do them
superficially.
Based on the research, the position of physical education in primary school is good. The
principals said the position has improved over the years and predicted it will improve in the
coming years. In addition, the research results confirm previous knowledge about the principal's
important influence on subject appreciation and the emergence of a physical activity culture
within the school community.
...
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaisen peruskoulun johtamista, rehtoreiden
kokemuksia tärkeimpinä pitämistään työtehtävistä koulujensa johtajina ja
sitä, vastaavatko rehtoreiden kertomat tärkeimmät työtehtävät heidän
työtodellisuuttaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin liikuntaoppiaineen ja liikunnallisen
toimintakulttuurin arvostusta ja asemaa yläkoulussa rehtorin kokemana.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Tutkimukseen haastateltiin neljää suomalaisen peruskoulun
rehtoria, jotka olivat toimineet rehtorin virassa yli 10 vuotta. Tutkimusaineisto kerättiin
puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa
sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset vahvistivat aikeisempaa tietämystä rehtoreiden työtodellisuudesta;
hallinnolliset tehtävät täyttävät rehtoreiden työpäiviä. Työn luonne on hektinen, ja työpäivät
ovat pienten ja vaikeasti määriteltävien tehtävien täyttämiä. Tutkimukseen osallistuneet rehtorit
toivoivat selkeytystä rehtorin toimenkuvaan ja enemmän aikaa henkilöstöjohtamiseen sekä
koulun kehittämistehtävän toteuttamiseen. Rehtorien kokemuksen mukaan heillä ei ollut
riittävästi aikaa edellä mainittuihin tehtäviin ja näitä töitä rehtorit joutuivat tekemään
pintapuolisesti.
Tutkimuksen perusteella liikuntaoppiaineen asema peruskoulussa on hyvä. Rehtorit kertoivat
liikuntaoppiaineen aseman parantuneen vuosien saatossa, sekä ennustivat aseman parantuvan
tulevina vuosina. Lisäksi tutkimustulokset vahvistavat jo aikaisempaa tietoa rehtorin tärkeästä
vaikutuksesta oppiaineiden arvostukseen sekä liikunnallisen toimintakulttuurin syntymiseen
kouluyhteisö sisälle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29649]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään laajan pedagogisen johtamisen viitekehyksessä
Mansikka, Niko (2024)Tutkielman aihe, suomalaisten peruskoulun rehtoreiden näkemyksiä tekoälystä työssään, on ajankohtainen. Tekoäly on jo muuttanut työntekoa ja johtamista, ja sen muutosvaikutusten ennustetaan kasvavan edelleen (Rouhiainen, ... -
Rehtoreiden kokemuksia johtajuudesta
Pätiälä, Annika (2013) -
Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa
Karjalainen, Antti (2013)Karjalainen Antti (2013). Rehtoreiden näkemykset ja koetut vaikutusmahdollisuudet kouluympäristön toimintakulttuurin liikunnallistamisessa. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu- tutkielma. Tutkimukseni ... -
Perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 rehtoreiden näkemyksiä koulusta ja koulun johtamisesta Suomessa 2030-luvulla
Honkala, Riia (2022)Tutkimuksessa tarkasteltiin tulevaisuuden koulua ja johtamista 2030-luvulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen tulevaisuuden koulu on rehtoreiden näkemysten mukaan ja millaista johtajuutta tulevaisuuden ... -
Peruskoulun rehtoreiden johtamisen eroja : sukupuolinen näkökulma
Juusenaho, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2004)Riitta Juusenahon väitöskirjan mukaan sukupuoli määrittää peruskoulun rehtorin työtä joiltain osin. Vaikka koulujen rehtorit tekevät kaikkialla pääosin samaa työtä, johtavat kouluja, heidän sukupuolensa mukainen tapa ratkoa ...