Show simple item record

dc.contributor.advisorSoini, Markus
dc.contributor.advisorHakkarainen, Airi
dc.contributor.authorNiskanen, Jenna
dc.contributor.authorHakulinen, Niko
dc.date.accessioned2024-06-03T05:21:16Z
dc.date.available2024-06-03T05:21:16Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95413
dc.description.abstractAiemmissa tutkimuksissa kestävyyskunnolla ja motorisilla taidoilla on havaittu positiivisia yhteyksiä lasten oppimiseen ja koulumenestykseen muun muassa matematiikassa. Psykososiaalisten tekijöiden, kuten minäpystyvyyden yhteyttä oppimiseen on tutkittu aiemmin, ja niillä on havaittu yhteyttä viihtymiseen koulussa. Liikunnan ja oppimisen yhteyttä välittäviä mekanismeja ei kuitenkaan tunneta kovinkaan hyvin ja psykososiaaliset tekijät on otettava huomioon yhteyttä tutkittaessa. Aiemmat tutkimukset eivät ole tarkastelleet liikunnan ja psykososiaalisten tekijöiden yhteyttä oppimiseen yläasteikäisillä nuorilla. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tarkastella kahdeksasluokkalaisten kestävyyskunnon, motoristen taitojen ja minäpystyvyyden yhteyttä matemaattiseen osaamiseen, sekä onko oppilaiden sukupuolella vaikutusta yhteyteen. Tutkimuksen avulla kartoitettiin myös motoristen taitojen, kestävyyskunnon, minäpystyvyyden ja matemaattisen osaamisen tasoa nuorilla. Tutkimuksen otanta koostui 46 (23 tyttöä ja 23 poikaa) oppilaasta. Aineisto kerättiin oppitunneilla suoritettavalla KTLT-testillä ja minäpystyvyyskyselyllä. Lisäksi liikunnanopettajilta kerättiin oppilaiden syksyn 2023 Move! - mittausten tulokset. Analysointi tapahtui SPSS- ohjelmistolla. Työn tilastollisessa osuudessa muuttujien välisiä yhteyksiä tarkasteltiin Pearsonin korrelaatiokertoimella ja lineaarisella regressioanalyysilla. Tämän tutkimuksen mukaan liikunnan osatekijöiden ei havaittu olevan yhteydessä matemaattiseen osaamiseen. Motorisia taitoja mittaavalla heitto- kiinniotto -yhdistelmällä ja minäpystyvyyden osa-alueista matemaattisella minäpystyvyydellä kuitenkin havaittiin olevan tilastollisesti merkitsevä yhteys matemaattiseen osaamiseen. Sukupuolittain tarkasteltuna pojilla malli selitti matemaattista osaamista, mutta tytöillä ei. Minäpystyvyyden osa-alueista matemaattinen minäpystyvyys ja odotusten täyttäminen korreloivat tilastollisesti merkitsevästi matemaattisen osaamisen kanssa. Liikunnalla on monia terveydelle ja hyvinvoinnille edullisia vaikutuksia, jotka ulottuvat oppimiseen asti. Saatujen tulosten perusteella kahdeksasluokkalaisten minäpystyvyydellä olisi kuitenkin merkittävämpi rooli matemaattisessa osaamisessa kuin liikunnalla.fi
dc.format.extent84
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkestävyyskunto
dc.subject.othermatemaattinen osaaminen
dc.titleKestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteys matemaattiseen osaamiseen kahdeksasluokkalaisilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202406034179
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysominäpystyvyys
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysomotoriset taidot
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright