Lasten ja nuorten kestävyyskunnon, kehon koostumuksen ja motoristen taitojen yhteydet kognitioon 8-vuoden seurannan aikana
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet lasten ja nuorten viettävän yhä pidempiä aikoja fyysisesti passiivisina ja vain pieni osa heistä liikkuu riittävästi terveytensä kannalta. Lapsuus ja nuoruus ovat kriittistä aikaa elämässä tärkeiden fyysisten, motoristen ja kognitiivisten taitojen kehittämiseksi. Aikaisempien tutkimusten perusteella hyvä fyysinen kunto mukaan lukien kestävyyskunto, motoriset taidot ja vähäinen kehon rasvakudoksen määrä voivat olla yhteydessä parempiin kognitiivisiin taitoihin lapsilla ja nuorilla. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko kestävyyskunto, kehon rasvakudoksen määrä, motoriset taidot 6–8-vuoden, 8–10-vuoden ja 14–16-vuoden iässä, tai näiden fyysisen kunnon osatekijöiden muutokset kahdeksan vuoden seurannan aikana yhteydessä kognitioon 14–17-vuoden iässä. Kognitiota mitattiin tässä tutkielmassa toiminnanohjauksen testeillä. Lisäksi selvitettiin, onko lapsuuden paremmat kognitiiviset taidot yhteydessä nuoruuden parempiin toiminnanohjaustaitoihin. Tutkielman aineisto on Itä-Suomen yliopiston Lasten liikunta ja ravitsemus (PANIC)- tutkimuksen aineistoa. Tutkimukseen sisällytettiin kolmeen seurantamittaukseen osallistuneista 277 lapsesta ne, joista oli saatavilla tarvittavien muuttujien tiedot. Tässä tutkielmassa käytetyt päämuuttujat olivat maksimaalinen työteho polkupyöräergometrilla suoritettuna kehon rasvattomaan massaan suhteutettuna, motoristen testien tulokset (vauhditon pituushyppy, box & block kuutionsiirto, sukkulajuoksu, istumaannousu, käsien puristusvoima kehon rasvattomaan massaan suhteutettuna, eteentaivutus), kehon rasvaprosentti DXA:lla mitattuna, toiminnanohjaus testien (työmuisti, tarkkaavaisuus, psykomotorinen funktio, assosiatiivinen oppiminen) tulokset ja Ravenin värimatriisitestin tulokset.
Tutkittavia tarkasteltiin yhdessä (n=129) sekä tytöt (n=64) ja pojat (n=65) erikseen. Tuloksena paremmilla motorisilla taidoilla ja niiden muutoksilla (sukkulajuoksu, box & block, vauhditon pituushyppy) oli yhteyksiä parempiin toiminnanohjaustaitoihin, josta etenkin tarkkaavaisuuteen ja psykomotorisen funktion nopeuteen, tytöillä ja pojilla yhdessä sekä erikseen tutkittuna. Pojilla paremmat tulokset istumaannousuissa ja käsien puristusvoimassa olivat yhteydessä huonompaan tarkkaavaisuuteen ja assosiatiiviseen oppimiseen. Kestävyyskunnolla ja sen muutoksilla oli yhteyksiä toiminnanohjaukseen tarkkaavaisuuden, työmuistiin sekä psykomotorisen funktion osalta vain tyttöjä ja poikia erikseen tarkasteltaessa. Kehon koostumuksen tai sen muutoksien ja toiminnanohjaustaitojen välillä ei ollut yhteyksiä. Parempi tulos lapsuuden ja varhaisnuoruuden kognitiivisia taitoja mitanneessa Ravenin värimatriisitestissä oli vahvasti yhteydessä parempiin toiminnanohjaustaitoihin jokaisessa poikkileikkauspisteessä.
Tulosten perusteella fyysisen kunnon osatekijöillä on mahdollisesti yhteyksiä kognitioon, kuitenkin lapsuuden ja varhaisnuoruuden paremmat kognitiiviset taidot olivat kuntokomponentteja tai niiden muutoksia voimakkaammin yhteydessä nuoruuden parempiin toiminnanohjaustaitoihin. Tulokset ovat suuntaa antavia. Fyysisen kunnon osatekijöiden ja kognition yhteyden todentaminen tarvitsee lisää kontrolloituja seurantatutkimuksia sekä interventiotutkimuksia. Tämän tutkimuksen perusteella olisi merkittävää selvittää pitkittäisasetelmassa motoristen taitojen ja kestävyyskunnon harjoittelua hyödyntävien liikuntainterventioiden vaikutuksia kognitioon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteydet lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin
Valjus, Kirsi (2015)Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että fyysisellä aktiivisuudella on yhteyksiä lasten oppimistuloksiin ja kognitiivisiin taitoihin. Tarkkoja mekanismeja näiden yhteyksien taustalla ei kuitenkaan tunneta. Tutkimustulokset ... -
3-4-vuotiaiden lasten liikkumiskäyttäytymisen sekä motoristen taitojen eroavaisuudet kaupunki- ja maaseutuympäristössä
Louhi, Roosa; Uusitalo, Karoliina (2024)Varhaislapsuus on kriittinen ajanjakso liikunnallisen elämäntavan omaksumiselle sekä motoristen taitojen kehittymiselle. Lapsuudessa omaksutut terveelliset elintavat suojaavat nuoruudessa ja aikuisuudessa monilta ... -
Kodin maantieteellisen sijainnin ja alueen asukastiheyden yhteys lasten motoristen taitojen tasoon ja kehitykseen
Haapala, Siiri; Hurtig, Jeremias (2021)Motoriset perustaidot ovat perusta kaikelle liikkumiselle. Ne tukevat fyysistä kasvua ja mahdollistavat erilaisten liikuntamuotojen harrastamisen myöhemmin elämässä. Ympäristötekijöillä on merkitystä lapsen motoristen ... -
Fyysisen aktiivisuuden, paikallaanolon ja kestävyyskunnon yhteydet valtimojäykkyyteen ja valtimoiden laajenemiskykyyn : 2 vuoden seurantatutkimus esimurrosikäisillä lapsilla
Korhonen, Marika (2019)Valtimojäykkyys ja endoteelin toimintahäiriö ovat ateroskleroosin varhaisia merkkejä, joiden kehittyminen saattaa alkaa jo lapsuudessa. Riittävä fyysinen aktiivisuus sekä hyvä kestävyyskunto ovat hyvään ... -
3–7-vuotiaiden lasten motoristen perustaitojen yhteys 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen : kolmen vuoden seurantatutkimus
Hurskainen, Topi; Hyötyläinen, Konsta (2022)Kolmen vuoden seurantatutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 3–7-vuotiaana mitatut motoriset taidot ovat yhteydessä 6–10-vuotiaana mitattuun fyysiseen aktiivisuuteen. Tarkoituksena oli myös kartoittaa 3–7-vuotiaiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.