From Trending to Mind-Bending: The Functions and Effects of Music Video Experiences
Musiikkivideot ovat suosittu musiikin kuuntelun muoto, jota on tutkittu musiikkipsykologian alalla vain vähän. Tämä väitöskirja vastaa tähän tutkimusvajeeseen hyödyntäen monimenetelmäistä lähestymistapaa musiikkivideoiden funktioiden ja vaikutusten tarkastelussa. Ensimmäinen tutkimus käytti abduktiivista laadullista lähestymistapaa tutkiakseen nuorten ja nuorten aikuisten musiikkivideokokemuksia. Tuloksena syntyi Tavoite, Huomio, Kokemus, Seuraus – viitekehys (Intention, Attention, Reaction and Retention framework, IARR). Tätä viitekehystä käytettiin seuraavissa osatutkimuksissa. Toinen tutkimus syvensi ensimmäisen tutkimuksen tuloksia tarkastellen IARR kategorioiden yhteyksiä musiikilliseen tunnesäätelyyn, jota mitattiin HUMS (Healthy Unhealthy Music Scale) mittarilla. Tutkimus III oli verkkokysely, jonka väittämät muotoiltiin IARR:n teemakategorioiden pohjalta, pyrkimyksenä selvittää musiikkivideokokemuksen osa-alueiden yhteyttä koettuihin seurauksiin. Tutkimus IV käytti kokemustenkeruumenetelmää keinona tutkia sitä, miten musiikkivideoiden sisältö vaikuttaa myöhempiin kuuntelukertoihin. Tämän väitöskirjan tulokset tarjoavat tietoa siitä, miten musiikkivideoiden sisällölle altistuminen vaikuttaa musiikin havaitsemiseen, ja millaisten tekijöiden seurauksena nämä vaikutukset ovat voimakkaimpia. Tulokset ovat erityisen tärkeitä ajassa, jossa musiikillinen multimedia on verkossa helposti saatavilla, ja työ tarjoaa lähtökohdan myöhemmälle tutkimukselle musiikkivideoista ilmiönä.
Avainsanat: audiovisuaalinen, musiikin havaitseminen, arjen musiikinkuuntelu, musiikkivideo, emootio, kognitio
...
Music videos are a popular form of music listening which has received little empirical research from the field of music psychology. This dissertation addresses this gap in the literature using a multimethod approach to address the functions and effects of music video experiences. The first study used an abductive qualitative approach in order to explore adolescent and young adults’ experiences with music videos. From this study, the Intention, Attention, Reaction and Retention (IARR) framework was established. This framework was used to inform the studies that followed. The second study extended the findings of Study I by exploring the relationship between IARR categories and the use of music for emotion regulation purposes measured with the Healthy Unhealthy Music Scale. Study III features an online study with items designed based on the main categorical themes within the IARR in order to explore the relationships between music video experience components and retention outcomes. Study IV uses the experience sampling method (ESM) to investigate how subsequent listening outcomes are affected by exposure to music video content. The studies presented in this thesis are the first attempt to understand music video experiences from a music psychology perspective. The results from this dissertation provide insight into how exposure to content in music videos affects music perception and under what circumstances these effects are most salient. These findings are especially important given the mass amount of musical multimedia easily accessible online, and provides a foundation for future research to explore music video phenomena.
Keywords: audio-visual, music perception, everyday listening, music video, emotion, cognition
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-952-86-0206-4ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Dasovich-Wilson, J. N., Thompson, M., & Saarikallio, S. (2022). Exploring Music Video Experiences and Their Influence on Music Perception. Music & Science, 5. DOI: 10.1177/20592043221117651
- Artikkeli II: Wilson, J., Thompson, M. & Saarikallio, S. (2021). The function of music videos in everyday listening experiences. Proceedings of the First International Conference Psychology and Music – Interdisciplinary Encounters
- Artikkeli III: Dasovich-Wilson, J. N., Thompson, M., & Saarikallio, S. (2024). The characteristics of music video experiences and their relationship to future listening outcomes. Psychology of Music, OnlineFirst. DOI: 10.1177/03057356231220943
- Artikkeli IV: Dasovich-Wilson, J., Randall, W. & Saarikallio, S. The influence of music video content on listening outcomes: an experience sampling method study. Submitted as a proceedings paper for the 36th ISME Pre-Conference in Music Education Research Jyväskylä, Finland, July 22-26, 2024.
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [852]
- Väitöskirjat [3580]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Physiotherapy for the functioning of breast cancer patients : studies of the effectiveness of physiotherapy methods and exercise, of the content and timing of postoperative education and of the experienced functioning and disability
Kärki, Anne (University of Jyväskylä, 2005)These studies were undertaken to create a broader understanding of the effectiveness of physiotherapy methods and exercise, and to evaluate the requirements, content and timing of physiotherapy services after breast cancer ... -
All types of experience are equal, but some are more equal : The effect of different types of experience on rater severity and rater consistency
Neittaanmäki, Reeta; Lamprianou, Iasonas (SAGE Publications, 2024)This article focuses on rater severity and consistency and their relation to different types of rater experience over a long period of time. The article is based on longitudinal data collected from 2009 to 2019 from the ... -
The function of olfactory experience in reasoning : An empirical study
Nagy, Katalin (International Speech Communication Association, 2016)This study reports the role of olfactory experience (i. e. smell of medication) in a nine-year old girl’s reasoning in pair-work situation where the children were asked to choose items useful on a desert island. The ...