From Trending to Mind-Bending: The Functions and Effects of Music Video Experiences
Abstract
Musiikkivideot ovat suosittu musiikin kuuntelun muoto, jota on tutkittu musiikkipsykologian alalla vain vähän. Tämä väitöskirja vastaa tähän tutkimusvajeeseen hyödyntäen monimenetelmäistä lähestymistapaa musiikkivideoiden funktioiden ja vaikutusten tarkastelussa. Ensimmäinen tutkimus käytti abduktiivista laadullista lähestymistapaa tutkiakseen nuorten ja nuorten aikuisten musiikkivideokokemuksia. Tuloksena syntyi Tavoite, Huomio, Kokemus, Seuraus – viitekehys (Intention, Attention, Reaction and Retention framework, IARR). Tätä viitekehystä käytettiin seuraavissa osatutkimuksissa. Toinen tutkimus syvensi ensimmäisen tutkimuksen tuloksia tarkastellen IARR kategorioiden yhteyksiä musiikilliseen tunnesäätelyyn, jota mitattiin HUMS (Healthy Unhealthy Music Scale) mittarilla. Tutkimus III oli verkkokysely, jonka väittämät muotoiltiin IARR:n teemakategorioiden pohjalta, pyrkimyksenä selvittää musiikkivideokokemuksen osa-alueiden yhteyttä koettuihin seurauksiin. Tutkimus IV käytti kokemustenkeruumenetelmää keinona tutkia sitä, miten musiikkivideoiden sisältö vaikuttaa myöhempiin kuuntelukertoihin. Tämän väitöskirjan tulokset tarjoavat tietoa siitä, miten musiikkivideoiden sisällölle altistuminen vaikuttaa musiikin havaitsemiseen, ja millaisten tekijöiden seurauksena nämä vaikutukset ovat voimakkaimpia. Tulokset ovat erityisen tärkeitä ajassa, jossa musiikillinen multimedia on verkossa helposti saatavilla, ja työ tarjoaa lähtökohdan myöhemmälle tutkimukselle musiikkivideoista ilmiönä.
Avainsanat: audiovisuaalinen, musiikin havaitseminen, arjen musiikinkuuntelu, musiikkivideo, emootio, kognitio
Main Author
Format
Theses
Doctoral thesis
Published
2024
Series
ISBN
978-952-86-0206-4
Publisher
Jyväskylän yliopisto
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0206-4Use this for linking
ISSN
2489-9003
Language
English
Published in
JYU Dissertations
Contains publications
- Artikkeli I: Dasovich-Wilson, J. N., Thompson, M., & Saarikallio, S. (2022). Exploring Music Video Experiences and Their Influence on Music Perception. Music & Science, 5. DOI: 10.1177/20592043221117651
- Artikkeli II: Wilson, J., Thompson, M. & Saarikallio, S. (2021). The function of music videos in everyday listening experiences. Proceedings of the First International Conference Psychology and Music – Interdisciplinary Encounters
- Artikkeli III: Dasovich-Wilson, J. N., Thompson, M., & Saarikallio, S. (2024). The characteristics of music video experiences and their relationship to future listening outcomes. Psychology of Music, OnlineFirst. DOI: 10.1177/03057356231220943
- Artikkeli IV: Dasovich-Wilson, J., Randall, W. & Saarikallio, S. The influence of music video content on listening outcomes: an experience sampling method study. Submitted as a proceedings paper for the 36th ISME Pre-Conference in Music Education Research Jyväskylä, Finland, July 22-26, 2024.
Copyright© The Author & University of Jyväskylä