"Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
Date
2024Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisyyden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja keinoja tukea monikielisiä lapsia. Lisäksi kysyttiin, onko lapsen iällä merkitystä tukemisen tapoihin ja millainen on ideaali oppimisympäristö monikielisten lasten kanssa toimimiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa hyödyntämällä keväällä 2024. Tutkimuksen aineisto koostui kyselylomakkeesta, joka lähetettiin kahteen varhaiskasvatuksen opettajien Facebook-ryhmään. Yhteensä 19 vastausta analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimuksesta saatiin selville, että varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät kielitietoista toimintaa tukemaan monikielisten lasten oppimisista, ja tulokset osoittivat, että kielitietoista toimintaa toteutettiin hyvin monissa eri muodoissa. Opettajan läsnäolo toiminnassa, erilaisten materiaalien hyödyntäminen, kuvatuen käyttäminen sekä selkeiden ohjeiden antaminen koettiin toimiviksi tuen keinoiksi. Oikeanlaiset tuen menetelmät toivat onnistumisen kokemuksia ja mahdollistivat lapsen ymmärretyksi tulemisen. Ajan ja resurssien puute koettiin haasteellisiksi tekijöiksi monikielisiä lapsia tukiessa. Ideaali oppimisympäristö vaatii toimiakseen enemmän resursseja ja sitä, että toimintaympäristö on monikielisen lapsen tarpeita varten suunniteltu. Mielenkiintoiseksi näkökulmaksi löydettiin vastaajien erimielisyys lapsen iän merkityksestä käytettäviin tuen keinoihin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa
Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ... -
“Se oli silmiinpistävää, et ne pyssyt ilmesty heti niihin leikkeihin” : varhaiskasvatuksen opettajien minäpystyvyyden kokemuksia globaalille kriisiuutisoinnille altistuneen lapsen kohtaamisesta
Latvala, Karoliina; Metsäranta, Wilma (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia globaalin kriisiuutisoinnin ilmenemisestä varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimme heidän pystyvyyden kokemuksiaan näiden kriisien käsittelyssä ... -
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
Lapsen tuen vaikuttavuuden arviointi varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Nikkanen, Anna; Riihinen, Anne (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa toteutetaan tuen vaikuttavuuden arviointia. Tarkemmin perehdyimme siihen, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla oli tuen vaikuttavuuden ... -
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ...