Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViirret, Tuija
dc.contributor.authorKumpulainen, Emilla
dc.contributor.authorErola, Aino
dc.date.accessioned2024-05-30T07:16:02Z
dc.date.available2024-05-30T07:16:02Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95365
dc.description.abstractTämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisyyden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja keinoja tukea monikielisiä lapsia. Lisäksi kysyttiin, onko lapsen iällä merkitystä tukemisen tapoihin ja millainen on ideaali oppimisympäristö monikielisten lasten kanssa toimimiseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa hyödyntämällä keväällä 2024. Tutkimuksen aineisto koostui kyselylomakkeesta, joka lähetettiin kahteen varhaiskasvatuksen opettajien Facebook-ryhmään. Yhteensä 19 vastausta analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksesta saatiin selville, että varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät kielitietoista toimintaa tukemaan monikielisten lasten oppimisista, ja tulokset osoittivat, että kielitietoista toimintaa toteutettiin hyvin monissa eri muodoissa. Opettajan läsnäolo toiminnassa, erilaisten materiaalien hyödyntäminen, kuvatuen käyttäminen sekä selkeiden ohjeiden antaminen koettiin toimiviksi tuen keinoiksi. Oikeanlaiset tuen menetelmät toivat onnistumisen kokemuksia ja mahdollistivat lapsen ymmärretyksi tulemisen. Ajan ja resurssien puute koettiin haasteellisiksi tekijöiksi monikielisiä lapsia tukiessa. Ideaali oppimisympäristö vaatii toimiakseen enemmän resursseja ja sitä, että toimintaympäristö on monikielisen lapsen tarpeita varten suunniteltu. Mielenkiintoiseksi näkökulmaksi löydettiin vastaajien erimielisyys lapsen iän merkityksestä käytettäviin tuen keinoihin.fi
dc.format.extent61
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkielen kehitys
dc.subject.otherkielitietoisuus
dc.title"Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405304128
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright