Digital transformation of SMEs : drivers, challenges, and strategies
Digitaalinen transformaatio on noussut viime vuosien aikana tärkeäksi tutkimuskohteeksi monilla aloilla. Etenkin COVID-19 pandemian seurauksena kyseinen prosessi nousi organisaatioiden ja tutkijoiden tietoisuuteen. Digitaalinen transformaatio on prosessi, joka tarjoaa monia tärkeitä hyötyjä organisaatioille. Tämän prosessin aikana organisaatiot muuttavat heidän liiketoimintamallejaan sekä prosessejaan uusien digitaalisten teknologioiden avulla. Näiden teknologioiden avulla organisaatiot pyrkivät kasvattavaan kilpailukykyään nopeuttamalla ja modernisoimalla toimintojansa. Organisaatioiden digitaalinen transformaatio on monimutkainen prosessi ja siihen sisältyy paljon erilaisia haasteita. Näiden haasteiden seurauksena suurin osa digitaalisista transformaatioista epäonnistuu. Tämä kandidaatin tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja tutkielman aineistona käytettiin 32 vertaisarvioitua tutkimusartikkelia. Tutkielman tarkoituksena on selventää digitaalisen transformaation määritelmää sekä pyrkiä erottamaan se samankaltaisista termeistä kuten digitoinnista ja digitalisaatiosta. Tämän lisäksi tutkielmassa tarkastellaan tarkemmin pienten ja keskikokoisten yrityksien (pk-yrityksien) digitaaliseen transformaatioon johtavia tekijöitä sekä prosessiin liittyviä haasteita ja strategioita. Tutkielma osoitti pk-yrityksien digitaalisen transformaation haasteiden tapahtuvan eri prosessin vaiheissa kuten esimerkiksi ennen transformaatiota sen suunnittelussa, transformaation aikana kyberturvallisuuden kanssa sekä transformaation jälkeen uusien teknologioiden käyttämisen kanssa. Tämän lisäksi pk-yrityksien ongelmia lisäävät heidän resurssien vähäisyys sekä digitaalisten tietojen ja taitojen puute. Näiden syiden seurauksena pk-yritykset saattavat joutua tukeutumaan kolmansien osapuolten tukeen. Tutkielmassa kävi ilmi, että kirjallisuudessa on esitetty erilaisia strategioita digitaaliseen transformaatioon liittyen yleisellä tasolla, mutta pk-yritysten näkökulmasta strategioita on tutkittu vielä varsin vähäisesti.
...
Digital transformation has become an important research topic in many fields during the recent years. The COVID-19 pandemic can be seen as one of the reasons why this transformation process came to the attention of many organizations and researchers. Digital transformation is a process which offers unprecedented scale, scope, and speed for organizations. During this process organizations transform their business models and processes through new digital technologies. These new digital technologies enable organizations to raise their competitiveness by increasing their performance and lowering input costs. However, digital transformation is a time-consuming process that can also present difficult challenges that organizations have to overcome. This thesis was conducted as a literature review, and the source material consists of 32 peer-reviewed articles. The purpose of this thesis is to examine the ever-increasing growth of digital transformation and give a definition for the process. In addition, the process of digital transformation is further reviewed from the viewpoint of small and medium-sized enterprises (SMEs), by reviewing their digital transformation drivers, challenges, and strategies. The conclusions show that SMEs have different types of challenges in different phases of the transformation process. These challenges include developing a proper strategy before the transformation, cyber security challenges during the transformation, and the difficulty of using new digital technologies after the transformation. In addition, SMEs have additional challenges due to their lack of resources and digital knowledge. This thesis also shows that there are general strategies for the process of digital transformation, but strategies regarding SMEs specifically are in sparse.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digital transformation through e commerce in Finnish small and medium sized enterprises : a multi-case study
Peltola, Olli (2022)Digitaalinen transformaatio verkkokaupan kautta on ollut suosittu tutkimusaihe jo yli vuosikymmenen ajan. Viimeaikainen Covid-19-pandemia vauhditti monien yritysten verkkokauppakehitystä, sillä ne joutuivat siirtymään ... -
Driving profitable growth in small and medium-sized enterprises : exploring the role of strategic decision-making
Jokinen, Juuso (2023)Suomen talouden elpyminen vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin ja COVID-19-pandemian jälkeen perustuu suurelta osin pienten ja keskisuurten yhtiöiden (pk-yhtiöiden) menestykseen. Vaikka pk-yhtiöiden menestystekijöitä on ... -
Internalization of Finnish small- and medium-sized enterprises providing professional services to Russia
Salii, Elena (2019)The topic of this master‟s thesis is the entry of small- and medium-sized Finnish companies providing professional services, to the Russian market. Small- and medium-sized enterprises (SMEs) are the vital part of Finnish ... -
Building a business intelligence capability for small and medium sized enterprises
Piirto, Sanna (2021)Sekä tieteellinen tutkimus että käytännön kokemus ovat viime vuosina valottaneet Business Intelligencen (BI) hyötyjä, kuten kustannussäästöjä, parantunutta tehokkuutta sekä lisääntynyttä ymmärrystä kumppaneista. Vaikka ... -
The effect of consulting in internationalization process of small and medium sized agricultural enterprises
Koivisto, Sami (2021)Tässä pro gradussa tutkitaan konsultointia ja sen vaikutusta kansainvälistymiseen suomalaisten pienten ja keskisuurten maatalousalan yritysten keskuudessa. Tutkimus perustui resurssipohjaiseen teoriaan, jonka kohteena ...