Digital transformation through e commerce in Finnish small and medium sized enterprises : a multi-case study
Digitaalinen transformaatio verkkokaupan kautta on ollut suosittu tutkimusaihe jo yli vuosikymmenen ajan. Viimeaikainen Covid-19-pandemia vauhditti monien yritysten verkkokauppakehitystä, sillä ne joutuivat siirtymään verkkoon pysyäkseen pinnalla pandemian aiheuttamien rajoitusten aikana. Mutta mitä yhteistä on onnistuneissa verkkokauppaprojekteissa, ja miten teknologian hyväksymisen teoreettiset viitekehykset ovat linjassa niiden kanssa? Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin kolmea yleisintä teknologian
hyväksymisen mallia ja tunnistettiin tärkeimmät tekijät, jotka vaikuttavat
teknologian omaksumiseen. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi haastateltiin
seitsemän suomalaista yritystä, jotka ovat hiljattain siirtyneet verkkokauppaan.
Empiirisessä osassa tunnistettiin elementtejä, jotka vaikuttivat
verkkokauppaprojektien onnistumiseen, ja näitä elementtejä verrattiin
teoreettisessa vaiheessa löydettyihin elementteihin. Tulosten perusteella
haastatteluista tunnistetut elementit ovat hyvin linjassa teoreettisten
viitekehysten teemojen kanssa. Esimerkiksi suorituskyvyn ja vaativuuden odotusarvot olivat esillä vahvasti jokaisessa verkkokauppaprojektissa, ja haasteita tuottivat yritysten muun liiketoiminnan linjaaminen yhteen verkkokauppaliiketoiminnan kanssa.
...
Digital transformation through e-commerce has been a popular topic for over a decade now. The recent Covid-19 pandemic accelerated the e-commerce development of many companies, as they were forced to go online to stay afloat during the restrictions caused by the pandemic. But what are the commonalities in successful e-commerce projects, and how are the theoretical frameworks of technology adaptation aligned with them? The literature review examined the three most common models of technology adoption and identified the most important factors that affect technology adoption. In addition to the literature review, seven interviews were conducted with Finnish companies that have
recently made the transition to e-commerce. In the empirical part, elements that influenced the success of the e-commerce projects were identified, and these elements were compared with the elements found in the theoretical phase. Based on the results, the elements identified from the interviews are well aligned with the themes of the theoretical frameworks. For example, the expectations of performance and effort were strongly present in every e-commerce project, and
challenges were brought about by aligning the companies' other business with the e-commerce business.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29727]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digital transformation of SMEs : drivers, challenges, and strategies
Karppinen, Santtu (2024)Digitaalinen transformaatio on noussut viime vuosien aikana tärkeäksi tutkimuskohteeksi monilla aloilla. Etenkin COVID-19 pandemian seurauksena kyseinen prosessi nousi organisaatioiden ja tutkijoiden tietoisuuteen. ... -
Organisational Identity Audit : Aligning Vision, Culture and Image of a Finnish Digi-tal Innovation Hub
Huovinen, Anna (2021)Digitaaliset innovaatiokeskittymät (DIH) ovat usean organisaation muodostamia ekosysteemejä, joiden tehtävänä on auttaa erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä hyödyntämään uusia digitaalisia teknologioita tuotekehityksessään. ... -
Harnessing social media business affordances for internationalisation : multiple case study of small and medium-sized enterprises
Vanninen, Heini; Mero, Joel; Glavas, Charmaine (Inderscience Publishers, 2022)This study examines how small and medium-sized enterprises (SMEs) leverage social media affordances in their internationalisation pursuits. A multiple case study of eight SMEs representing business-to-business and ... -
Internalization of Finnish small- and medium-sized enterprises providing professional services to Russia
Salii, Elena (2019)The topic of this master‟s thesis is the entry of small- and medium-sized Finnish companies providing professional services, to the Russian market. Small- and medium-sized enterprises (SMEs) are the vital part of Finnish ... -
Perspective of small enterprises : how web analytics are used by Finnish online retailers?
Pirinen, Esra (2018)Yritysten on tärkeää seurata ja ymmärtää asiakkaiden toimintaa verkossa, jotta osataan tehdä liiketoiminnan ja markkinoinnin kannalta hyödyllisiä päätöksiä. Erilaisten analytiikkatyökalujen avulla datan kerääminen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.