Building a business intelligence capability for small and medium sized enterprises
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Sekä tieteellinen tutkimus että käytännön kokemus ovat viime vuosina valottaneet Business Intelligencen (BI) hyötyjä, kuten kustannussäästöjä, parantunutta tehokkuutta sekä lisääntynyttä ymmärrystä kumppaneista. Vaikka BI:tä on tutkittu paljon, on aiemmassa tutkimuksessa havaittavissa selkeä puute: BI:tä on tutkittu lähinnä suurten yritysten näkökulmasta, jättäen pienet ja keskisuuret (pk) yritykset vähälle huomiolle. Vaikka pk-yrityksillä on isoja yrityksiä rajallisemmat taloudelliset resurssit, minkä takia niiden investoinnit IT:seen ovat harvinaisempia ja pienempiä, ei se kuitenkaan tarkoita, etteivät ne voisi saada BI:stä yhtä merkittäviä hyötyjä kuin isotkin yritykset. Tämä tutkimus pyrkii vastaamaan tähän puutteeseen perehtymällä siihen, miten ja millaisilla resursseilla ja strategisilla toimilla BI-kyvykkyys saadaan rakennettua pk-yrityksiin. Jotta BI:tä voidaan ymmärtää mahdollisimman laajasta näkökulmasta, valittiin teoreettiseksi linssiksi BI-kyvykkyyden käsite, johon sisältyvät niin teknologiset, strategiset kuin prosesseihin ja henkilöstöönkin liittyvät seikat. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa pyritään selkeyttämään BI:n käsitettä ja ymmärtämään millaisia resursseja ja strategisia toimia BI-kyvykkyyden rakentaminen vaatii. Empiirisessä osassa pyritään selkeyttämään BI-kyvykkyyden rakentamista pkyritysten näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Data kerättiin teemahaastattelun keinoin ja analysoitiin käyttäen sisällönanalyysia. Tulokset paljastivat, että BI-kyvykkyyden rakentamisessa avainasemassa ovat liiketoimintalähtöisyys, ketterät menetelmät, yksinkertainen ja helppokäyttöinen teknologinen infrastruktuuri, kohdennettu datankeruumenetelmä sekä loppukäyttäjäkoulutus. Lisäksi todettiin, että BI-kyvykkyyden rakentamiseen tarvitaan kahdenlaisia resursseja. BI-resurssit ovat BI-kyvykkyyden edellytys ja sisältävät BI infrastruktuurin, BI henkilöstöresurssit, BI:n luoman tietämyksen ja laadukkaan datan. Näiden resurssien rakentamisen taas tunnistetiin tarvitsevan yrityksen itsensä tunnistaman BI-tarpeen, johdon riittävää sitoutumista sekä taloudellisia, ajallisia ja henkilöstöllisiä resursseja. Keskeisenä johtopäätöksenä BI-kyvykkyyden todettiin syntyvän pidemmällä aikavälillä ja pala kerrallaan, eikä niinkään yksittäisen BI-projektin tuloksena. Sekä kirjallisuuden että empirian perusteella strategisen ohjaamisen kulmakivenä voidaan pitää “aloita pienesti, ajattele suuresti” ideologiaa.
...
During the last decades both empirical research and practical experience have manifested the benefits of Business Intelligence (BI), including for example cost savings, improved efficiency, and better understanding of business partners. However, even though BI has been extensively studied, there seems to be a gap in the prior research: BI has been researched mostly from the perspective of large companies while leaving small and medium sized enterprises (SMEs) with less attention. SMEs naturally have fewer financial resources available than large companies, meaning less and smaller investments to IT. However, this does not necessarily indicate that SMEs could not get as significant benefits from BI as large companies. This study addresses this gap by examining how BI capability can be built in SMEs, and what kind of resources and strategic efforts it requires from SMEs. To observe BI from a wider perspective, the concept of BI capability was selected as a theoretical lens, as it incorporates technological, strategic, process and personnel related aspects. The literature review clarifies the concept of BI and tries to understand what kind of resources and strategic efforts are required to build a BI capability. Empirical part aims to clarify how BI capability can be built in SMEs in particular. Research was conducted using qualitative approach. Data was collected using theme interviews and analyzed using content analysis. Results revealed that the cornerstones of building BI capability are business-driven approach, agile methods, simple and easy-to-use technological infrastructure, focused data collection approach, and end user training. Furthermore, data revealed that there are two sets of resources that are required to build a BI capability. BI resources are the prerequisite for BI capability and include BI infrastructure, BI human resources, BI enabled intangibles, and high-quality data. Building of these resources requires another set of resources that are a recognized BI need, committed management, financial resources, time resources and personnel resources. Key conclusion of the study is that BI capability is created piece by piece over a longer period of time, rather than as a result of an individual BI project. Finally, both literature and empirical data suggested that the cornerstone of strategic guiding of BI efforts is “start small, think big” ideology.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Driving profitable growth in small and medium-sized enterprises : exploring the role of strategic decision-making
Jokinen, Juuso (2023)Suomen talouden elpyminen vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin ja COVID-19-pandemian jälkeen perustuu suurelta osin pienten ja keskisuurten yhtiöiden (pk-yhtiöiden) menestykseen. Vaikka pk-yhtiöiden menestystekijöitä on ... -
Digital transformation through e commerce in Finnish small and medium sized enterprises : a multi-case study
Peltola, Olli (2022)Digitaalinen transformaatio verkkokaupan kautta on ollut suosittu tutkimusaihe jo yli vuosikymmenen ajan. Viimeaikainen Covid-19-pandemia vauhditti monien yritysten verkkokauppakehitystä, sillä ne joutuivat siirtymään ... -
Internalization of Finnish small- and medium-sized enterprises providing professional services to Russia
Salii, Elena (2019)The topic of this master‟s thesis is the entry of small- and medium-sized Finnish companies providing professional services, to the Russian market. Small- and medium-sized enterprises (SMEs) are the vital part of Finnish ... -
The effect of consulting in internationalization process of small and medium sized agricultural enterprises
Koivisto, Sami (2021)Tässä pro gradussa tutkitaan konsultointia ja sen vaikutusta kansainvälistymiseen suomalaisten pienten ja keskisuurten maatalousalan yritysten keskuudessa. Tutkimus perustui resurssipohjaiseen teoriaan, jonka kohteena ... -
Customer Engagement Enhancement on Instagram : Strategies for Small and Medium Enterprises
Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo (EuroMed Press, 2022)This study aims to examine the effects of visual aesthetics (i.e., classical and expressive) and lengths of textual information (LTI) on customer engagement (i.e., likes and comments) in the contexts of Instagram and small ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.