Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTorppa, Minna
dc.contributor.authorOjanperä, Ida
dc.date.accessioned2024-05-30T06:47:45Z
dc.date.available2024-05-30T06:47:45Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95351
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin kodin matematiikkaympäristö ja lapsen matematiikan taidot ovat yhteydessä lapsen matematiikkakiinnostukseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, voidaanko toisen luokan matematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön avulla ennustaa matematiikkakiinnostuksen kehitystä toiselta luokalta kolmannelle. Samalla tarkasteltiin sitä, voidaanko toisen luokan matematiikkakiinnostuksen ja kodin matematiikkaympäristön avulla ennustaa matematiikan taitojen kehitystä toiselta luokalta kolmannelle. Tässä tutkimuksessa kodin matematiikkaympäristöä tarkasteltiin erikseen formaalin ja informaalin oppimisympäristön avulla. Tutkimusaineisto koostuu vanhemmille osoitetuista kyselyistä, joista tässä tutkielmassa käytettiin ainoastaan vanhempien itsearvioita matemaattisiin tehtäviin osallistumisesta. Lisäksi aineisto koostuu lasten toisella ja kolmannella luokalla tekemien taitotestien pistemääristä sekä matematiikkaan liittyvän kiinnostuksen itsearvioinneista. Kodin matematiikkaympäristön sekä lasten matematiikan taitojen ja kiinnostuksen välistä yhteyttä tarkasteltiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimien avulla. Vastattaessa toiseen ja kolmanteen tutkimuskysymykseen, käytettiin askeltavaa regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että mitä paremmat matematiikan taidot lapsella oli, sitä korkeampi kiinnostus hänellä oli matematiikkaa kohtaan. Ennustettaessa kolmannen luokan matematiikan taitoja ja matematiikkakiinnostusta, havaittiin, että toisen luokan matematiikan taidot ennustivat vahvemmin kiinnostusta kuin kiinnostus taitoja. Tämän tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että toisen ja kolmannen luokan oppilaiden matemaattisten taitojen ja matematiikkakiinnostuksen kannalta kodin matematiikkaympäristöllä ei ole vahvaa merkitystä. Tämä saattaa johtua siitä, että kyseisessä iässä koululla on suurempi merkitys kiinnostuksen herättämisessä ja matematiikan taitojen kartuttamisessa.fi
dc.format.extent40
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othermatematiikkakiinnostus
dc.subject.otherkodin matematiikkaympäristö
dc.subject.otherinformaali oppimisympäristö
dc.subject.otherformaali oppimisympäristö
dc.titleMatematiikan taitojen ja kodin matematiikkaympäristön yhteys matematiikkakiinnostukseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405304114
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokoti
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoalakoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright