dc.contributor.advisor | Maunula, Minna | |
dc.contributor.author | Korpipää, Pekka | |
dc.contributor.author | Pohjola, Jonna | |
dc.date.accessioned | 2024-05-29T06:22:51Z | |
dc.date.available | 2024-05-29T06:22:51Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95298 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkimme alakouluikäisten omaehtoista-, sekä ohjattua lasten fyysistä aktiivisuutta koulupäivän aikana luokanopettajien näkökulmasta.
Toteutimme pro -gradu työn laadullisena tutkimuksena, jossa haastattelimme Pohjanmaalla sekä Keski-Suomessa yhteensä neljää eri luokanopettajaa. Teimme strukturoituja teemahaastatteluja, jotka tallensimme, litteroimme ja analysoimme teemoittain haastattelusta tulleiden vastausten perusteella.
Tutkimuksen tulokset kertovat, kuinka jokainen haastateltava oli huolissaan lasten fyysisen aktiivisuuden vähenemisestä, viihde-elektroniikan käytön lisääntymisestä ja sen vaikutuksesta sekä oppimiseen, että lasten terveyteen. Pääsääntöisesti haastateltavat ymmärsivät fyysisen aktiivisuuden tarpeellisuuden koulupäivien aikana, mutta eivät pystyneet eritellä, onko fyysisen aktiivisuuden merkitys oppimiseen suora, vai epäsuora. Haastateltavat tunnistivat valtakunnallisesti PISA-, sekä Move! -testien heikentyneet tulokset ja oman oppilasaineksen polarisoitumisen fyysisen aktiivisuuden suhteen. | fi |
dc.format.extent | 70 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | pedagoginen hyvinvointi | |
dc.title | Fyysisen aktiivisuuden merkitys alakouluikäisten lasten pedagogiseen hyvinvointiin koulupäivän aikana luokanopettajien näkökulmasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405294063 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |