Show simple item record

dc.contributor.advisorMustola, Marleena
dc.contributor.authorLehmonen, Soile
dc.date.accessioned2024-05-29T05:46:36Z
dc.date.available2024-05-29T05:46:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95289
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tukea tarvitsevan esioppilaan saama tuki toteutuu esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa vuorohoidon kontekstissa. Kiinnostuksen kohteena oli, millaisia tuen muotoja on käytettävissä epätyypillisinä aikoina järjestettävässä esiopetuksessa ja täydentävässä varhaiskasvatuksessa. Tämän lisäksi selvitettiin, miten tukea tarvitsevaa esioppilasta tuetaan iltaisin ja viikonloppuisin. Aiempaa tutkimusta aiheesta on vielä vähän, minkä vuoksi tämä tutkimus tuo lisää tietoa lapsen tukemisesta epätyypillisinä aikoina. Tutkimuksen toteuttamistapa oli laadullinen. Tutkimukseen osallistui 28 vuorohoidossa työskentelevää varhaiskasvatuksen asiantuntijaa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelujen ja kahden eri verkkokyselyn avulla, jotka toteutettiin vuosina 2021 ja 2024. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä teema-analyysilla. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että lasta tuetaan sekä vuorohoidon esiopetuksessa että täydentävässä varhaiskasvatuksessa pedagogisen, rakenteellisen ja hoidollisen tuen mukaisesti. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että lasta tuetaan näiden tukimuotojen sisällä yksilöllisesti ja lisäksi lapsen hyvinvointiin kiinnitetään erityistä huomiota, vanhempien epäsäännöllisen työn luonteesta vuoksi. Lisäksi tulosten perusteella ilmenee, että on kuntakohtaisia eroja tukimuotojen toteuttamisessa iltaisin ja viikonloppuisin, mikä asettaa lapset eriarvoiseen asemaan tuen toteutumisen näkökulmasta katsottuna.fi
dc.format.extent66
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleVarhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä esioppilaan tuen toteutumisesta vuorohoidossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405294054
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysotukimuodot
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright