Joulujuhlan elämyksellisyys ja yhteisöllisyys : alakoulun oppilaiden kokemuksia
Tutkin maisterintutkielmassani alakoulun oppilaiden kokemuksia joulujuhlan elämyksellisyydestä ja yhteisöllisyydestä. Selvitin, millaisia kokemuksia alakoulun oppilailla on joulujuhlan elämyksellisyydestä ja yhteisöllisyydestä. Lisäksi selvitin, mitkä asiat vaikuttavat alakoulun oppilaiden kokemuksiin elämyksellisyydestä ja yhteisöllisyydestä koulun joulujuhlassa. Musiikkielämyksiä sekä musiikkia ja yhteisöllisyyttä on tutkittu paljon sekä ammattimuusikoiden, kuuntelijoiden, esiintyjien että musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Sen sijaan koulun juhlien näkökulmasta elämyksellisyyttä ja yhteisöllisyyttä on tutkittu hyvin vähän.
Tämän tutkimuksen keskiössä olivat oppilaiden omakohtaiset kokemukset, minkä vuoksi tutkimusstrategia oli fenomenologinen. Haastattelin neljää viidesluokkalaista ja kolmea kuudesluokkalaista keskisuomalaisen yhtenäiskoulun oppilasta. Haastattelut toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna tutkimuskoululla. Litteroitu aineisto analysoitiin fenomenologis-hermeneuttisesti.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu musiikkielämyksiin ja musiikin elämyksellisyyteen liittyvästä tutkimuksesta sekä musiikin yhteisöllisyyteen liittyvästä tutkimuksesta. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että musiikki saa ihmisessä aikaan monenlaisia kokonaisvaltaisia elämyksellisiä kokemuksia ja että musiikki yhdistää ihmisiä niin pienissä kuin myös suurissa ryhmissä. Aiemmat tutkimukset osoittavat, että koulun toimintakulttuurin muodostumisella on tärkeä rooli koulun juhlien yhteisöllisyydelle.
Tulokset osoittavat, että oppilaat kokevat joulujuhlan pääasiassa elämykselliseksi ja yhteisöllisyyttä lisääväksi osaksi koulun toimintaa. Keskeisimpiä tekijöitä elämyksellisyyden taustalla olivat yhteislaulu, poikkeavat soittimet, näyttävät esitykset sekä esiintymisvarmuus. Yhteisöllisyyden kokemusten taustalla keskeisimpinä vaikuttivat yhteislaulu, esiintyminen ryhmän kanssa sekä oppilaiden toimiminen aktiivisessa roolissa. Keskeinen havainto tutkimukseni kannalta oli se, että oppilaiden kokemusmaailmassa yhteisöllisyys ja elämyksellisyys ovat vuorovaikutuksessa ja yhteydessä toisiinsa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä
Ahonen, Netta; Hämäläinen, Anni (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia alakoulun oppilaiden ja luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia emotionaalisesta turvallisuudesta kouluympäristössä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia emotionaaliseen turvallisuuteen ... -
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin yhteydestä alakoulun oppilaiden kouluhyvinvointiin
Hulkko, Antti (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää alakoulun musiikin opettajien käsityksiä siitä, kuinka musiikintunnit ovat yhteydessä oppilaiden yleiseen kouluhyvinvointiin, sekä miten musiikin merkitys koulussa ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Auttaako Alis? : alakoulun oppilaiden kokemuksia alisuoriutumiseen kehitetystä menetelmästä
Pyykkinen, Marjo (2008) -
Yhteisöllisyys musiikinopetuksessa : alakoulun opettajien pedagogisia ratkaisuja yhteisöllisyyden näkökulmasta
Sipola, Ulla (2012)Tässä tutkielmassa selvitettiin, mikä on yhteisöllisyyden asema musiikintunneilla ja kuinka yhteisöllisyyttä voisi tukea musiikintunneilla. Yhteisöllisyydestä keskustellaan paljon, mutta se on käsitteenä epäselvä, ...