Show simple item record

dc.contributor.advisorCollin, Kaija
dc.contributor.authorSarvikas, Janina
dc.date.accessioned2024-05-29T05:32:47Z
dc.date.available2024-05-29T05:32:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95282
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin työssäkäyvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia työhyvinvointia tukevasta ja heikentävästä johtamisesta. Lisäksi tarkasteltiin johtajan toiminnan vaikutuksia työhyvinvoinnin kokemuksiin. Tutkimukseen osallistui 26 työssäkäyvää kasvatustieteiden ja psykologian alan yliopisto-opiskelijaa Jyväskylän yliopistosta. Aineisto on kerätty sähköisesti puolistrukturoidulla lomakekyselyllä ja se on analysoitu käyttäen temaattista analyysia ja tyypittelyä. Tutkittavat kokivat työhyvinvointia tukevan johtamisen johtajan hyvinvointia tukevina ominaisuuksina ja toimintana, joissa työn mahdollisuuksilla ja yhteisillä keskusteluilla sekä palavereilla oli merkittävä rooli. Johtajan työhyvinvointia tukevalla toiminnalla oli vaikutusta työmotivaatioon ja työssä jaksamiseen sekä työn vaikutusmahdollisuuksiin. Lisäksi sillä oli vaikutusta esihenkilön tuen ja vuorovaikutuksen kokemuksiin, työnantajankuvaan ja sitoutumiseen sekä työilmapiiriin ja työyhteisöön. Tutkittavat kokivat työhyvinvointia heikentävän johtamisen epäjohdonmukaisuutena ja sekavuutena, johtajan epäoikeudenmukaisena käytöksenä sekä ristiriitoihin puuttumattomuutena ja tuen puutteena. Johtajan työhyvinvointia heikentävällä toiminnalla oli vaikutusta työssä viihtymiseen ja jaksamiseen, sairauksiin ja poissaoloihin, työn mielekkyyteen ja motivaatioon, työilmapiiriin ja työyhteisöön, työpaikan vaihtoon sekä kielteisiin tunteisiin ja kuormitukseen. Tutkimukseni osoitti, että johtajan toiminta, ominaisuudet ja käytös olivat merkittävässä roolissa työssäkäyvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksissa niin työhyvinvointia tukevasta kuin heikentävästä johtamisesta. Tutkimuksessani yhteiset keskustelut ja vuorovaikutus johtajan ja koko työyhteisön kanssa sekä erilaisten työhön vaikuttamisen mahdollisuuksien saaminen koettiin työhyvinvointia tukevana tekijänä. Näiden puute koettiin puolestaan työhyvinvointia heikentävänä tekijänä.fi
dc.format.extent73
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheryliopisto-opiskelija
dc.titleTyössäkäyvien yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia työhyvinvointia tukevasta ja heikentävästä johtamisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405294047
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysotyöelämä
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright