Suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen suoratoistopalveluissa
Suosittelujärjestelmien käyttö on yleistynyt suoratoistopalveluiden laajentuessa
eri media-aloilla, ja ne ovat suurina vaikuttajina määrittämässä millaista mediaa
kulutamme päivittäin. Suosittelujärjestelmät ovat keskeinen osa suoratoistopalveluiden toimintaa ja ne tarjoavat palveluiden käyttäjille personoituja suosituksia keräämänsä käyttäjädatan perusteella. Tässä kandidaatintutkielmassa pyritään selvittämään, miten suosittelujärjestelmät vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen suoratoistopalveluissa. Suosittelujärjestelmien yleisyys ja niiden vaikutus, sekä kuluttajakäyttäytymisen ymmärtämisen tärkeys tekevät aiheesta tutkimuksen arvoisen. Tämä kandidaatintutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuskysymykseen pyrittiin vastaamaan käyttämällä
lähteinä artikkeleita, tieteellisiä tutkimuksia ja blogitekstejä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suosittelujärjestelmät vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen eri tavoin. Ne auttavat käyttäjiä löytämään heitä kiinnostavia sisältöjä helpommin, lisäten heidän kuluttamansa sisällön määrää ja pitäen heidät palvelun
parissa pidempiä aikoja. Lisäämällä käyttäjien kuluttaman sisällön määrää ja
luomalla asiakastyytyväisyyttä ne voivat myös sitouttaa käyttäjiä palveluihin.
Ne voivat vaikuttaa myös käyttäjien kuluttaman sisällön monipuolisuuteen,
laajentaen tai supistaen sitä, sekä ne voivat johdattaa käyttäjät kaikukammioon
(eng. echo chamber). Suosittelujärjestelmät voivat aiheuttaa myös suoratoistopalveluiden liiallista käyttöä, niiden pidentäessä käyttäjien kuluttamaa aikaa
palvelun parissa.
...
As streaming services become more prevalent, the use of recommendation
systems has become widespread across various media industries, and they play
a significant role in determining the type of media content we consume daily.
Recommendation systems are a central part of the operation of streaming
services, providing users with personalized recommendations based on the
data they collect from users. This bachelor’s thesis aims to investigate how
recommendation systems influence consumer behavior in streaming services.
The prevalence and impact of recommendation systems and the importance of
understanding consumer behavior make this topic worthy of studying. This
bachelor’s thesis was conducted as a descriptive literature review and the
research question was addressed using articles, scientific studies, and blog posts
as sources. The results of the study indicate that recommender systems
influence consumer behavior in various ways. They help users find content that
interests them more easily, thereby increasing the amount of content they
consume, keeping them engaged with the service for longer periods. They can
also affect the diversity of content consumed by users, either expanding or
narrowing it, and they may lead users into echo chambers. Furthermore,
recommendation systems can contribute to excessive use of streaming services
by prolonging users’ time spent on the platform.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Watch This! : The Influence of Recommender Systems and Social Factors on the Content Choices of Streaming Video on Demand Consumers
Weidhaas, Raphael; Schlögl, Stephan; Halttunen, Veikko; Spieß, Teresa (Springer, 2021)Streaming Video-on-demand (SVOD) services are getting increasingly popular. Current research, however, lacks knowledge about consumers’ content decision processes and their respective influencing factors. Thus, the work ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
Junkkarinen, Anni (2018)Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
Hietikko, Kim (2018)Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ... -
Suosittelujärjestelmien vaikutus median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen
Böger, Niiles (2019)Tassa tutkielmassa selvitetaan sita, miten hakukoneiden, sosiaalisen median ja muiden medioiden suosittelujarjestelmat vaikuttavat median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, ... -
Suosittelujärjestelmien vaikutukset käyttäjäkokemukseen suoratoistopalveluissa
Kokko, Kasperi (2018)Tässä tutkielmassa käydään läpi suosittelujärjestelmiä, sekä miten ne vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Aihealue on rajattu suoratoistopalveluihin, mutta suosittelujärjestelmiä ja käyttäjäkokemusta käsitellään myös yleisellä ...