Suosittelujärjestelmien vaikutus median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tassa tutkielmassa selvitetaan sita, miten hakukoneiden, sosiaalisen median ja muiden medioiden suosittelujarjestelmat vaikuttavat median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona toimivat tuoreet, tieteelliset artikkelit. Tutkimuksessa selvisi, että suosittelujarjestelmat ovat olennaisessa osassa median kulutusta. Suosittelujarjestelmat nopeuttavat median hakua, mutta haasteena on, etta ne myos yksipuolistavat ihmisten lukemaasisaltoa. On myos mahdollista, että suosittelujarjestelmat ovat osavaikuttajana yhteiskunnassa tapahtuvassa poliittisessa polarisaatiossa. In this bachelor’s thesis it is researched how recommender systems affect media consumption and opinion forming. The thesis is a literature review and the sources are recent scientific papers. The outcome was that recommender systems are essential in the way we consume different types of media. Recommender systems make searching for material quicker but they also seem to make the content people see more one-sided. It is also possible that recommender systems influence political polarization in society.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
Hietikko, Kim (2018)Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ... -
Sosiaalisten kuplien muodostuminen ja vaikutukset sosiaalisen median alustoilla
Luostarinen, Henrik (2022)Sosiaalisilla kuplilla (engl. echo chamber) tarkoitetaan tilanteita, jossa henkilön mielipiteet ja uskomukset vahvistuvat suljetun informaatioekosysteemin sisällä. Sosiaalisen kuplan sisällä ihmisten on mahdollista helposti ... -
Suosittelujärjestelmien eettiset haasteet
Ala-Nissilä, Samuli (2021)Suosittelujärjestelmät ovat laajasti käytettyjä työkaluja suurien tietomäärien hallintaan ja merkittävässä roolissa monissa digitaalisissa palveluissa, kuten Netflixissä ja Amazonissa. Tämä systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
Junkkarinen, Anni (2018)Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen ... -
Suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen suoratoistopalveluissa
Lahdenvesi, Eveliina (2024)Suosittelujärjestelmien käyttö on yleistynyt suoratoistopalveluiden laajentuessa eri media-aloilla, ja ne ovat suurina vaikuttajina määrittämässä millaista mediaa kulutamme päivittäin. Suosittelujärjestelmät ovat keskeinen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.