dc.contributor.author | Kuusela, Olli-Pekka | |
dc.contributor.author | Mykrä, Niina | |
dc.contributor.author | Jousilahti, Julia | |
dc.contributor.author | Neuvonen, Aleksi | |
dc.contributor.author | Arola, Terhi | |
dc.contributor.author | Markkanen, Ilona | |
dc.contributor.author | Nokkala, Terhi | |
dc.contributor.author | Lehtonen, Anna | |
dc.contributor.author | Heikkinen, Hannu | |
dc.contributor.author | Oinonen, Ilkka | |
dc.contributor.author | Alhola, Katriina | |
dc.contributor.author | Huttunen, Suvi | |
dc.contributor.author | Paloniemi, Riikka | |
dc.contributor.author | Pohjola, Johanna | |
dc.contributor.author | Saarinen, Taru | |
dc.date.accessioned | 2024-05-28T11:39:02Z | |
dc.date.available | 2024-05-28T11:39:02Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Kuusela, O.-P., Mykrä, N., Jousilahti, J., Neuvonen, A., Arola, T., Markkanen, I., Nokkala, T., Lehtonen, A., Heikkinen, H., Oinonen, I., Alhola, K., Huttunen, S., Paloniemi, R., Pohjola, J., & Saarinen, T. (2023). <i>Vihreän siirtymän osaamis- ja koulutustarpeet VISIOS</i>. Valtioneuvoston kanslia. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja, 2023:31. <a href="https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-463-7" target="_blank">https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-463-7</a> | |
dc.identifier.isbn | 978-952-383-463-7 | |
dc.identifier.other | CONVID_215974690 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95271 | |
dc.description.abstract | Over the last few years, the green transition has become a key principle determining the direction of society and the economy. In addition to investments in new technologies and real capital, we need the skills to use and develop them. In the on-going decade, the labour needs of the green transition will focus on energy efficiency, energy supply, construction and transport investments.At this phase of the transition, the green skills required of the employees do not significantly differ from their current skills profiles. This highlights the need for continuous learning services. In the longer term, the green transition will affect a wide range of professions, solutions of citizens' everyday lives and their experience of societal development. Responding to these developments will require strengthening sustainability skills at all levels of education, in all forms and programmes. In particular, there is a need to emphasise the role of transformative learning, challenging current practices, skills and structures, as part of building the knowledge base for the green transition. | en |
dc.description.abstract | Vihreästä siirtymästä on tullut muutaman viime vuoden aikana keskeinen yhteiskunnan ja talouden suuntaa määrittävä periaate. Uuteen teknologiaan ja kiinteään pääomaan liittyvien investointien lisäksi tarvitaan niiden käyttöön ja kehittämiseen soveltuvaa osaamista. Käynnissä olevan vuosikymmenen aikana vihreän siirtymän työvoimatarve kohdistuu erityisesti energiatehokkuuden parantamisen, energiahuollon, rakentamisen ja liikenteen investointien tehtäviin. Työvoimatarpeet kohdistuvat monipuolisesti eri koulutustasojen osaajiin. Tässä siirtymän vaiheessa suorittavan työn työntekijöiltä vaadittava vihreä osaaminen ei poikkea merkittävästi työntekijöiden nykyisistä osaamisprofiileista. Tämä korostaa erityisesti jatkuvan oppimisen palvelujen tarvetta. Kaikkiaan vihreän siirtymän myötä korkean osaamisen ammattien ja tutkimusosaamisen kysyntä kasvaa, tukeutuuhan vihreä siirtymä pitkälti uusien ratkaisujen kehittämiseen ja soveltamiseen. Pidemmällä aikavälillä vihreä siirtymä vaikuttaa laajaan joukkoon ammatteja, kansalaisten arkisiin ratkaisuihin ja kokemuksiin yhteiskunnallisesta kehityksestä. Tähän kehitykseen vastaaminen edellyttää, että kestävyysosaamista vahvistetaan kaikilla kouluasteilla, kaikissa koulutusmuodoissa ja -ohjelmissa. Erityisesti olisi tarve painottaa transformatiivisen, nykyisiä käytäntöjä, taitoja ja rakenteita kyseenalaistavan oppimisen roolia osana vihreän siirtymän osaamispohjan rakentamista. | fi |
dc.format.extent | 168 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Valtioneuvoston kanslia | |
dc.relation.ispartofseries | Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja | |
dc.relation.uri | https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-383-463-7 | |
dc.rights | CC BY-NC-ND 4.0 | |
dc.title | Vihreän siirtymän osaamis- ja koulutustarpeet VISIOS | |
dc.type | workingPaper | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405284036 | |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/Report | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_93fc | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 2342-6799 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Valtioneuvoston kanslia | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.relation.grantnumber | VN/29025/2021 | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.subject.yso | tutkimustoiminta | |
dc.subject.yso | tutkimus | |
dc.subject.yso | osaamistarve | |
dc.subject.yso | vihreä siirtymä | |
dc.subject.yso | ammattirakenne | |
dc.subject.yso | koulutuspolitiikka | |
dc.subject.yso | elinikäinen oppiminen | |
dc.subject.yso | kestävä kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p84 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2040 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p183 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22583 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p39666 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16179 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p249 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6262 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8470 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.relation.funder | Prime Minister's Office | en |
dc.relation.funder | Valtioneuvoston kanslia | fi |
jyx.fundingprogram | Others | en |
jyx.fundingprogram | Muut | fi |
jyx.fundinginformation | VISIOS -hanke on toteutettu osana valtioneuvoston vuoden 2022 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa. | |
dc.type.okm | D4 | |