Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuutiainen, Ville
dc.contributor.authorSavolainen, Aino
dc.contributor.authorPohjoisvirta, Venla
dc.date.accessioned2024-05-28T08:18:34Z
dc.date.available2024-05-28T08:18:34Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95251
dc.description.abstractMusiikkikasvatuksen yhtenä toimintatapana varhaiskasvatuksessa on instrumentteihin tutustuminen. Musiikin ja instrumenttien merkitys on suuri varhaiskasvatuksessa, mutta instrumenttien roolia ei vielä tunneta hyvin. Tavoitteena oli selvittää instrumenttien roolia varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa. Tutkimusote oli laadullinen ja tutkimus toteutettiin haastattelemalla sekä jakamalla verkkokyselyä varhaiskasvatuksen opettajille maaliskuussa 2024. Kaksi kunnan päiväkodissa työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa osallistui Teamsin välityksellä haastatteluihin, ja verkkokyselyyn osallistui 7 opettajaa. Verkkokyselyä jaettiin sosiaalisen median ryhmään ja omille tuttaville. Analyysimenetelmäksi valikoitui aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja kaikki vastaukset analysoitiin yhdessä, sillä kysymykset olivat haastattelussa ja kyselyssä samat. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat näkivät musiikin tärkeänä ja suhtautuivat siihen positiivisesti. Opettajien innokkuus musiikkikasvatusta ja instrumenttien käyttämistä kohtaan vaihtelivat, ja instrumentteja oli eri tavoin saatavilla heidän yksiköissään. Opettajat kertoivat käyttävänsä lasten kanssa pääsääntöisesti kehosoittimia, itsetehtyjä soittimia sekä rytmisoittimia. Opettajat kertoivat mahdollistavansa lasten vapaata tutustumista ja kokeilemista eri instrumentteihin ja he hyödyntävät eri työvälineitä, kuten Youtubea. Instrumentteihin tutustumisessa merkittäviksi asioiksi nostettiin esimerkiksi säännöllisyys ja positiiviset kokemukset, mutta myös rajoittavia tekijöitä ilmeni, kuten kasvattajan oma osaaminen ja resurssit.fi
dc.format.extent58
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othermusiikkikasvattaja
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä musiikki-instrumentteihin tutustumisesta varhaiskasvatuksen musiikkikasvatuksessa : laadullinen tutkimus
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405284014
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysosoittimet
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright