”On se ihan oikeasti tosi tärkeä työkalu” : verkkoanalytiikan hyödyntäminen suomalaisissa paikallislehdissä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, miten suomalaiset paikallislehdet hyödyntävät verkkoanalytiikkaa työssään. Tarkoituksena on selvittää niin konkreettisia verkkoanalytiikan pohjalta tehtäviä toimenpiteitä kuin verkkoanalytiikan laajempaa merkitystä paikallislehdille. Lisäksi pyrkimyksenä on tutkia, miten paikallislehdissä suhtaudutaan nykyisellään verkkoanalytiikan käyttöön ja konsernin paikallislehdille asettamiin analytiikkatavoitteisiin. Verkkoanalytiikkaa on tutkittu journalismissa viime vuosina suhteellisen paljon eri näkökulmista, mutta tutkimus on pääosin keskittynyt suurempiin medioihin. Tämän tutkimuksen tekemistä motivoi juuri paikallislehtien valikoituminen tutkimuskohteeksi. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea saman konsernin paikallislehden päätoimittajaa. Haastateltavat anonymisoitiin tutkimuksessa mahdollisimman rehellisten ja totuudenmukaisten vastausten saamiseksi. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla, jolloin aineistosta pyrittiin nostamaan esiin sekä useissa haastatteluissa toistuneita teemoja että tutkimuksen kannalta mielenkiintoisia yksittäisiä vastauksia. Analyysin perusteella paikallislehtien verkkoanalytiikan hyödyntäminen keskittyy pääasiassa pidemmän aikavälin toimenpiteisiin, kun taas nopeampi reagointi analytiikan pohjalta on harvinaisempaa. Suurin haaste verkkoanalytiikan käytölle paikallislehdissä on ajan ja resurssien puute. Verkkoanalytiikan merkitys paikallislehdille on kuitenkin suuri, ja analytiikka nähdään jopa välttämättömänä työkaluna. Toimittajien suhtautuminen verkkoanalytiikkaan on muuttunut ajan kuluessa positiivisemmaksi ainakin päätoimittajien näkemyksen mukaan. Päätoimittajien oma suhtautuminen verkkoanalytiikkaan taas on ollut alusti asti keskimäärin muuta toimitusta myönteisempää. Suhtautuminen konsernin asettamiin analytiikkatavoitteisiin on niin ikään myönteistä, sillä tavoitteita pidettiin tärkeinä onnistumisen mittareina. Konsernin apu on paikallislehdille muutenkin tärkeää, sillä se auttaa muun muassa analytiikan käytön kouluttamisessa. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että paikallislehdet ovat pystyneet ottamaan analytiikkatyökalut vakiintuneeksi osaksi työtään, ja käyttävät niitä hyväksi havaitsemillaan tavoilla. Päätoimittajat haluaisivat hyödyntää analytiikkaa jopa nykyistä monipuolisemmin, mutta niukoista resursseista johtuen toivetta on haastava toteuttaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Jos ei kunta tiedota niin jollakinhan se tyhjiö täyttyy” : kuntien ja paikallislehtien ajatuksia kuntaviestinnän ja journalismin suhteesta
Venho, Vilma (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa kartoitetaan paikallislehtien ja niiden ilmestymiskuntien ajatuksia kasvavassa olevasta ilmiöstä, kuntaviestinnän vaikutteiden ottamisesta journalismista. Koska ilmiö on suhteellisen uusi, ei ... -
Vallaton vastuunkantaja? : paikallislehden päätoimittajan valta, vastuu ja suhde työhönsä
Nurmi, Ella (2014)Paikallislehden päätoimittajan työssä yhdistyy journalisti, esimies ja talousjohtaja. Päätoimittajan tehtävään kuuluu vastuu lehden sisällöstä, mutta monessa paikallislehdessä päätoimittaja kantaa myös taloudellista vastuuta. ... -
Naisia toimitusten "äijäkerrokseen" : sukupuolidiskurssien rakentuminen naispäälliköiden käsityksissä sanomalehtien naispäätoimittajien puuttumisesta
Lappalainen, Elina (2010)Suomessa ilmestyvistä 31 seitsenpäiväisestä sanomalehdestä vain yhdessä on nainen vastaavana päätoimittajana ja neljässä (vara)päätoimittajana. Mahdollisuus muutokseen olisi ollut tarjolla sukupolvenvaihdoksen myötä, sillä ... -
Todeksi uskottua : kansandemokraattinen Neuvostoliitto-journalismi rajapinnan tulkkina vuosina 1964-1973
Ruusunen, Aimo (Jyväskylän yliopisto, 2008)Aimo Ruususen väitöstutkimus paljastaa, miten ideologiset ja muut riippuvuudet näkyivät suomalaisten kansandemokraattisten toimittajien työssä kylmän sodan vuosina ja Neuvostoliiton historian mielenkiintoisena ajanjaksona ... -
360°-sisältöjen keskiössä : miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin?
Valtonen, Oskari (2019)Selvitän tässä tutkielmassa, miten suomalaisissa mediataloissa suhtaudutaan 360°-sisältöihin (2018). Päätarkoituksenani on ymmärtää ilmiötä ja sen ilmenemistä mediaorganisaatioissa. Selvitän samalla, miltä journalististen ...