Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBöök, Marja
dc.contributor.authorPasanen, Iida
dc.date.accessioned2024-05-27T09:06:23Z
dc.date.available2024-05-27T09:06:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95231
dc.description.abstractTässä Pro gradu tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia informaalista työssä oppimisesta ja sitä, millaiset asiat edistävät sekä haastavat työssä oppimista. Lisäksi tutkittiin, millaisia parannusehdotuksia työntekijät kertoivat informaalin oppimisen edistämiseen liittyen. Tutkimus sijoittui työelämätutkimuksen kentälle ja toteutettiin energia- alan yrityksen kontekstissa. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja haastattelut toteutettiin kertaluontoisesti etäyhteydellä. Haastatteluihin osallistui yhdeksän organisaation työntekijää eri työtehtävistä ja useasta eri yksiköstä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita yksilön subjektiivisista informaalin työssä oppimisen kokemuksista. Informaali oppiminen ymmärrettiin sosiaalisena ja kontekstisidonnaisena ilmiönä, joka perustuu yksilön itseohjautuvaan sekä kokemukselliseen oppimiseen. Tutkimustuloksista havaittiin, että informaali oppiminen on yhteisöllistä sekä itseohjautuvaa, mutta tarvitsee toteutuakseen tukea ja ohjausta. Myönteisen ja luottamuksellisen työilmapiirin koettiin edistävän informaalia työssä oppimista. Epäselvä organisaatiorakenne, kiire, puutteellinen palaute ja tiedon dokumentointi puolestaan haastoivat työssä oppimista. Informaalin oppimisen parannusehdotuksiksi mainittiin panostus yhteisöllisyyden lisäämiseen ja esihenkilöiden tarjoama ohjaus tavoitteiden saavuttamiseksi. Vaikka itseohjautuva oppiminen perustuu yksilön vastuuseen, esihenkilöiden tukea ja ohjausta ei tule unohtaa.fi
dc.format.extent75
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.title”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” : kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405273995
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.subject.ysokvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysoitseohjautuvuus
dc.subject.ysoinformaali oppiminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright