”Ongelmia, joihin ei löydy kirjoista vastauksia pohdimme ratkaisuja yhdessä” : kohti informaalia ja itseohjautuvaa työssä oppimista
Tässä Pro gradu tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia
informaalista työssä oppimisesta ja sitä, millaiset asiat edistävät sekä haastavat työssä oppimista. Lisäksi tutkittiin, millaisia parannusehdotuksia työntekijät kertoivat informaalin oppimisen edistämiseen liittyen.
Tutkimus sijoittui työelämätutkimuksen kentälle ja toteutettiin energia-
alan yrityksen kontekstissa. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla
teemahaastatteluilla ja haastattelut toteutettiin kertaluontoisesti etäyhteydellä.
Haastatteluihin osallistui yhdeksän organisaation työntekijää eri työtehtävistä ja
useasta eri yksiköstä. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla
sisällönanalyysillä. Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita yksilön
subjektiivisista informaalin työssä oppimisen kokemuksista. Informaali
oppiminen ymmärrettiin sosiaalisena ja kontekstisidonnaisena ilmiönä, joka
perustuu yksilön itseohjautuvaan sekä kokemukselliseen oppimiseen.
Tutkimustuloksista havaittiin, että informaali oppiminen on yhteisöllistä
sekä itseohjautuvaa, mutta tarvitsee toteutuakseen tukea ja ohjausta. Myönteisen
ja luottamuksellisen työilmapiirin koettiin edistävän informaalia työssä
oppimista. Epäselvä organisaatiorakenne, kiire, puutteellinen palaute ja tiedon
dokumentointi puolestaan haastoivat työssä oppimista. Informaalin oppimisen
parannusehdotuksiksi mainittiin panostus yhteisöllisyyden lisäämiseen ja
esihenkilöiden tarjoama ohjaus tavoitteiden saavuttamiseksi. Vaikka
itseohjautuva oppiminen perustuu yksilön vastuuseen, esihenkilöiden tukea ja
ohjausta ei tule unohtaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29758]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sairaalatyöntekijöiden kokemuksia informaaleista työssä oppimisen tilanteista sekä informaalin oppimisen tukemisesta
Malin, Aino-Maria; Lahti, Sini (2022)Tämän Pro gradu –tutkielman tehtävänä on selvittää minkälaisia informaaleja työssä oppimisen tilanteita sairaalatyöntekijät kokevat tapahtuvan työn arjessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, minkälaista ... -
”Päivittäinen oppiminen on oikeestaan hyvää työyhteisöä ja hyvää keskinäistä vuorovaikutusta työntekijöitten kanssa.” : sairaanhoitajat työssä oppimassa
Hakala, Anne-Mari (2024)Työssä oppiminen on tärkeää uusien asioiden omaksumisessa ja osaamisen ylläpitämisestä nykyisessä työelämässä, sillä työn sisällöt ja tekemisen muodot muuttuvat jatkuvasti. Etenkin terveydenhoitoala on ollut viimeisten ... -
Jatkuva työssä oppiminen : lähtökohtia, edellytyksiä ja seurauksia
Lemmetty, Soila; Jaakkola, Marianne; Collin, Kaija; Pihlajamaa, Justiina (Jyväskylän yliopisto, 2022)Aikuisten jatkuva oppiminen työelämässä on noussut viime vuosina erääksi aikamme tärkeimmistä puheenaiheista. Sen taustalla on useat globaalit muutostrendit, jotka synnyttävät uudenlaisia oppimisvaatimuksia. Aikuisten ... -
Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa
Lähteenmäki, Sari; Hammarström, Jonas (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ammatillisten opinto-ohjaajien informaalia työssä oppimista sekä sitä edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime ... -
Kohti ammatillisten opinto-ohjaajien kestävää työssä oppimista
Hammarström, Jonas; Lähteenmäki, Sari (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ammatillisten opinto-ohjaajien näkemyksiä kestävästä työssä oppimisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.