Show simple item record

dc.contributor.authorDufva, Hannele
dc.contributor.authorAro, Mari
dc.contributor.authorSuni, Minna
dc.contributor.authorSalo, Olli-Pekka
dc.contributor.editorLehtinen, Esa
dc.contributor.editorAaltonen, Sirkku
dc.contributor.editorKoskela, Merja
dc.contributor.editorNevasaari, Elina
dc.contributor.editorSkog-Södersved, Mariann
dc.date.accessioned2024-05-27T06:31:36Z
dc.date.available2024-05-27T06:31:36Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationDufva, H., Aro, M., Suni, M., & Salo, O.-P. (2011). Onko kieltä olemassa? : teoreettinen kielitiede, soveltava kielitiede ja kielen oppimisen tutkimus. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), <i>Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa</i> (2011, pp. 22-34). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia. <a href="https://journal.fi/afinla/article/view/4454" target="_blank">https://journal.fi/afinla/article/view/4454</a>
dc.identifier.otherCONVID_20779058
dc.identifier.otherTUTKAID_47345
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95200
dc.description.abstractThis article discusses two very different views of language and relates the discussion to the roles of theoretical and applied linguistics. The particular focus is on discussing the influence of language conceptualisations to the theories and practices of language learning and teaching. The formalist-mentalist tradition of theoretical linguistics, influenced by the history and development of nation states and their national languages, is criticised. It is argued that the traditional view of language as a static system of symbols and representations needs to be thoroughly re-evaluated. An alternative approach, based on dialogical and sociocultural views of language, is introduced. In this approach, language is seen as languaging: as relational, dynamic and multimodal activity. The implications of this alternative conceptualisation of language to language education are discussed.en
dc.description.abstractTässä artikkelissa esittelemme kahta erilaista kielikäsitystä ja suhteutamme niitä teoreettisen ja soveltavan kielitieteen tehtävistä ja kysymyksenasetteluista käytyyn keskusteluun. Oma kielikäsityksemme perustuu Bahtinin piirin dialogiseen ajatteluun. Dialogisen kielikäsityksen vastapariksi asettuu monologinen näkökulma kieleen. Tarkastelemme molempia etenkin kielen oppimisen ja opettamisen näkökulmasta. Kielen oppimisen tutkimuksen keskeinen käsite on oppimisen kohde – kieli. Sen määrittelyllä on sekä yksilöllistä että yhteiskunnallista vaikuttavuutta kielten opiskelun ja opettamisen kautta. Soveltavan kielitieteen on jo lähtökohtiensa vuoksi otettava kantaa kielikäsitysten käytännön seuraamuksiin, kuten kielenopetuksen käytänteisiin. Esittelemmekin ensin perinteisiä vastauksia kysymykseen siitä, mitä ja missä kieli on. Sitten erittelemme, mitä dialogisuus ja sitä lähellä olevat paradigmat vastaavat. Tältä pohjalta rakennamme kuvaa siitä, miten kielenkäytön muuttuva todellisuus tulisi huomioida kielenopetuksen kehittämisessä. Lopuksi tiivistämme käsittelemämme havainnot ja argumentit teesinomaisiksi teoreettisiksi lähtökohdiksi, joiden varaan kielen kuvaus ja tulevaisuuden kielikasvatus tulisi mielestämme rakentaa.fi
dc.format.extent138
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys
dc.relation.ispartofKielenkäyttö verkossa ja verkostoissa
dc.relation.ispartofseriesAFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia
dc.relation.urihttps://journal.fi/afinla/article/view/4454
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherteoreettinen kielitiede
dc.subject.otherkielikäsitykset
dc.subject.othertheoretical linguistics
dc.subject.otherconceptualisations of language
dc.subject.otherdialogism
dc.titleOnko kieltä olemassa? : teoreettinen kielitiede, soveltava kielitiede ja kielen oppimisen tutkimus
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405273964
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosNormaalikoulufi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.laitosTeacher Training Schoolen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.relation.isbn978-951-9388-57-1
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange22-34
dc.relation.issn1798-7822
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume2011
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2011 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoteoriat
dc.subject.ysodialogisuus
dc.subject.ysokielifilosofia
dc.subject.ysokielikasvatus
dc.subject.ysosoveltava kielitiede
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p127
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10824
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14603
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25284
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14827
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright