Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella viiden eri viisausmallin sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden keskinäistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin teoreettisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin vertailevaa analyysiä.
Tutkimus kohdistui kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensimmäisessä tutkimuskysymyksessä tutkittiin tutkimukseen valittujen viisausmallien käsitteiden määritelmiä. Toisessa tutkimuskysymyksessä tutkittiin Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden käsitteiden määritelmiä. Kolmannessa tutkimuskysymyksessä tarkasteltiin neljän erilaisen teoreettisen suhteen kautta viisausmallien sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen käsitteitä vertailemalla käsitteiden määritelmiä keskenään.
Tutkimuksessa havaittiin, että viisausmallien sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden käsitteet liittyvät yksilön kokemuksiin sekä yksilön ajatteluun, tunteisiin ja vuorovaikutukseen sosiaalisessa ympäristössä ja näiden keskinäisiin yhteyksiin. Näiden kautta yksilö tulee laajemmin tiedostavaksi ja sen kautta ymmärtää maailman moninaisuutta sekä omaa ja maailman rajallisuutta. Tutkimuksessa havaittiin teorioiden välillä käsitteellistä samankaltaisuutta. Yksilö näkee oman ja maailman rajallisuuden oppimismahdollisuutena. Tämän tutkimuksen keskeinen johtopäätös viisauden teoreettisten mallien sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden suhteesta on, että kummatkin pyrkivät kuvailemaan, miten yksilö kykenee näkemään oman ajattelunsa ja tunteensa suhteessa omiin kokemuksiinsa ja sosiaaliseen ympäristöönsä. Näin yksilö ymmärtää maailman sekä itsensä moninaisuuden ja rajallisuuden. Samalla hän näkee tämän rajallisuuden sekä moninaisuuden kehittymis- ja oppimismahdollisuutena.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The belly-button chord : connections of pre- and postnatal music education with early mother-child interaction
Marjanen, Kaarina (University of Jyväskylä, 2009) -
Kestävää kehitystä laaja-alaisena projektina yläasteella
Huovinen, Heli (2022)Tässä tutkielmassa selvitettiin kestävän kehityksen opettamista projektioppimisen avulla. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin, miten käsite kestävä kehitys on määritelty globaalisti sekä Suomessa valtion viranomaisten ... -
Persoona
Tuntematon tekijä (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Vapaussota, luokkasota ja kansalaissota vapauttamisen ja puolustautumisen puheenparsina : sisällissotakäsitteellistyksien politologinen luenta
Kivilahti, Eerik (2021)Tässä tutkielmassa tarkastellaan Suomen sisällissotaa koskevien käsitteellistyksien, kuten vapaussodan, luokkasodan ja kansalaissodan merkitystä näkökulmasta, jossa nämä käsitteellistykset ymmärretään sellaisina poliittisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.