Onko kieltä olemassa? : teoreettinen kielitiede, soveltava kielitiede ja kielen oppimisen tutkimus
Dufva, H., Aro, M., Suni, M., & Salo, O.-P. (2011). Onko kieltä olemassa? : teoreettinen kielitiede, soveltava kielitiede ja kielen oppimisen tutkimus. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa (2011, pp. 22-34). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia. https://journal.fi/afinla/article/view/4454
Julkaistu sarjassa
AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksiaToimittajat
Päivämäärä
2011Tekijänoikeudet
© 2011 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
This article discusses two very different views of language and relates the discussion to the roles of theoretical and applied linguistics. The particular focus is on discussing the influence of language conceptualisations to the theories and practices of language learning and teaching. The formalist-mentalist tradition of theoretical linguistics, influenced by the history and development of nation states and their national languages, is criticised. It is argued that the traditional view of language as a static system of symbols and representations needs to be thoroughly re-evaluated. An alternative approach, based on dialogical and sociocultural views of language, is introduced. In this approach, language is seen as languaging: as relational, dynamic and multimodal activity. The implications of this alternative conceptualisation of language to language education are discussed. Tässä artikkelissa esittelemme kahta erilaista kielikäsitystä ja suhteutamme niitä teoreettisen ja soveltavan kielitieteen tehtävistä ja kysymyksenasetteluista käytyyn keskusteluun. Oma kielikäsityksemme perustuu Bahtinin piirin dialogiseen ajatteluun. Dialogisen kielikäsityksen vastapariksi asettuu monologinen näkökulma kieleen. Tarkastelemme molempia etenkin kielen oppimisen ja opettamisen näkökulmasta. Kielen oppimisen tutkimuksen keskeinen käsite on oppimisen kohde – kieli. Sen määrittelyllä on sekä yksilöllistä että yhteiskunnallista vaikuttavuutta kielten opiskelun ja opettamisen kautta. Soveltavan kielitieteen on jo lähtökohtiensa vuoksi otettava kantaa kielikäsitysten käytännön seuraamuksiin, kuten kielenopetuksen käytänteisiin. Esittelemmekin ensin perinteisiä vastauksia kysymykseen siitä, mitä ja missä kieli on. Sitten erittelemme, mitä dialogisuus ja sitä lähellä olevat paradigmat vastaavat. Tältä pohjalta rakennamme kuvaa siitä, miten kielenkäytön muuttuva todellisuus tulisi huomioida kielenopetuksen kehittämisessä. Lopuksi tiivistämme käsittelemämme havainnot ja argumentit teesinomaisiksi teoreettisiksi lähtökohdiksi, joiden varaan kielen kuvaus ja tulevaisuuden kielikasvatus tulisi mielestämme rakentaa.
...
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistysEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-57-1Kuuluu julkaisuun
Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissaISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-7822Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinla/article/view/4454Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/20779058
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
From ‘psycholinguistics’ to the study of distributed sense-making : Psychological reality revisited
Dufva, Hannele (Elsevier, 2024)The paper discusses the ‘psychological reality’ of human languaging. Basing on the dialogical and distributed arguments, the point of departure is in observations of the actualities of languaging in different modalities ... -
Kielentutkimuksen klassikoita
Dufva, Hannele; Lähteenmäki, Mika (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2002) -
Do concepts and methods have ethics?
Laihonen, Petteri (Language on the Move, 2020) -
Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu
Maunula, Juho-Pekka (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella viiden eri viisausmallin sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden keskinäistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin teoreettisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin ... -
Kielen oppimisen virtauksia
Jakonen, Teppo; Jalkanen, Juha; Paakkinen, Terhi; Suni, Minna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.