Omvänd ordföljd – en indikator för nivåbedömning inom CEFR?
Lahtinen, S., & Palviainen, Å. (2011). Omvänd ordföljd – en indikator för nivåbedömning inom CEFR?. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa (2011, pp. 88-101). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksia. https://journal.fi/afinla/article/view/4459
Published in
AFinLA-e: Soveltavan kielitieteen tutkimuksiaEditors
Date
2011Copyright
© 2011 Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
The aim of this article is to empirically examine whether accuracy as to inversion can be used as an indicator for CEFR-level in Swedish as a L2. It has been shown that mastering inversion, i.e. the placement of the subject in relation to the finite verb in main declarative clauses that begin with a clause-initial non-subject, indicates a high proficiency level in oral test situations. Our analysis is based on 60 written essays produced by Finnish-speaking university students. Three independent raters evaluated the essays using the CEFR scale. The results show that although the students on all levels used structures with a clause-initial non-subject to more or less the same degree, the B2-level stood out as a group, since it showed a significantly higher accuracy in subject placement. Individual students, however, varied in respect to accuracy. Therefore, we argue that inversion cannot be used as an exclusive descriptor of CEFR-level.
Publisher
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryParent publication ISBN
978-951-9388-57-1Is part of publication
Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissaISSN Search the Publication Forum
1798-7822Keywords
Original source
https://journal.fi/afinla/article/view/4459Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/20823891
Metadata
Show full item recordCollections
Additional information about funding
Studien är en del av projektet Svenska som andraspråk vid Jyväskylä universitet (SVE2JU).License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2
Khushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari (Walter de Gruyter GmbH, 2022)Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja ... -
”Englanti jyrää” : kieltenopettajien keinoja ja ehdotuksia kielivalintojen monipuolistamiseksi
Veivo, Outi; Pollari, Pirjo; Toomar, Jaana; Mäntylä, Katja (Helsingin yliopisto, 2021)Suomen kouluissa opiskellaan yhä vähemmän ja yhä harvempia vieraita kieliä. Valinnaisten kielten opiskelun suosio on laskenut, ja kielitaito on vaarassa jäädä pelkän englannin varaan. Erilaisia toimenpiteitä, kuten kielen ... -
Taitotasokuvauksista käytännönläheiseen palautteeseen : arviointilomake ääntämisen opetukseen
Kautonen, Maria; Heinonen, Henna (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura; Itä-Suomen yliopisto, Filosofinen tiedekunta, 2022)Tässä artikkelissa esittelemme kehittämäämme toisen ja vieraan kielen opetukseen soveltuvaa ääntämisen arviointityökalua, jonka avulla opettaja voi antaa oppijoille monipuolista palautetta ääntämisestä ja yksittäisistä ... -
Moniverbiset konstruktiot ja oppijansuomen kompleksisuus kielitaidon eri tasoilla
Mylläri, Taina (Eesti Rakenduslingvistika Ühing, 2023)Kielitaitoa ja sen kehitystä voidaan tarkastella oppijankielen tarkkuuden, sujuvuuden ja kompleksisuuden avulla. Yksinkertaisimmillaan tarkkuudella tarkoitetaan kielen virheettömyyttä ja sujuvuudella kielen tuottamisen ... -
Beyond error correction in EFL writing in a Finnish upper secondary classroom : a practical approach
Pollari, Pirjo; Leontjev, Dmitri (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)In Finland, teachers have considerable autonomy over their assessment practices. Recent studies suggest that FL/L2 teachers, particularly at the upper secondary school, primarily focus on summative assessment rather than ...