Z-sukupolven odotuksia työurasta ja uramenestyksestä
Tekijät
Päivämäärä
2024Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Z-sukupolvi on työelämän nuorin sukupolvi. Samaan aikaan, kun vanhemmat sukupolvet siirtyvät työelämästä eläkkeelle, organisaatioiden kilpailu työmarkkinoilla osaavasta työvoimasta kovenee väestörakenteen muutoksen vuoksi. Tämä korostaa työnantajien tarvetta motivoida ja sitouttaa nykyisiä työntekijöitä sekä houkutella uusia osaajia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä Z-sukupolven odotuksista työuraa ja uramenestystä kohtaan suomalaisessa työelämäkontekstissa. Tutkimus suoritettiin laadullisena haastattelututkimuksena, johon osallistui kahdeksan korkeakoulun käynyttä uran alkuvaiheessa olevaa Z-sukupolven edustajaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat aiemman tutkimuksen ja kirjallisuuden käsityksiä moderneista urateorioista sekä Z-sukupolven urakäsityksistä. Z-sukupolven edustajille on tärkeää, että työura on merkityksellinen ja linjassa heidän henkilökohtaisten arvojensa kanssa. He painottavat työnantajien eettisyyttä ja vastuullisuutta ja etsivät työltä syvempää sisältöä sekä yhteiskunnallista vaikutusta. Lisäksi jatkuva oppiminen ja ammatillinen kehitys ovat tärkeitä, sillä ne tukevat työuran kestävyyttä ja tyytyväisyyttä. Uramenestys määrittyy vahvasti henkilökohtaisten arvojen kautta pikemminkin kuin pelkän palkan tai aseman mukaan. Uramenestyksen kannalta keskeisiä esiin nousseita tekijöitä olivat: ammatillinen kehitys, vastuun kasvu sekä työ ja vapaa-ajan tasapaino. Tutkimus vahvistaa käsitystä, että nykynuoret arvostavat työtä, joka tukee heidän henkilökohtaisia unelmiaan ja tavoitteitaan, eikä pelkästään tarjoa toimeentuloa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29520]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttajamarkkinoinnin rooli Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä
Eskelinen, Henri (2020)Kuluttajakäyttäytyminen on ollut suurten digitaalisten muutosten keskellä varsinkin 2000-luvun vaihteen jälkeen. Perinteisestä markkinoinnista on siirrytty digitaaliseen markkinointiin, joka on sekin saanut omat ... -
Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
Aarnivuo, Pauliina (2021)Sosiaalisen median lifestyle-vaikuttajien potentiaali on nähty elintarvikealalla, ja yritykset hyödyntävätkin tällaisia vaikuttajia markkinoidessaan etenkin runsaasti prosessoitua ruokaa nuorille. Tietoa puuttuu kuitenkin ... -
Yritysaktivismi Z-sukupolven kuluttajien näkökulmasta
Väänänen, Natalia (2022)Yritysaktivismi on nouseva trendi, jonka monet yritykset sisällyttävät markkinointiinsa. Sen kautta yritykset ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin ja pyrkivät yleensä saamaan aikaan jonkinlaista muutosta. Yritysten ... -
Z-sukupolven motivaatio energian säästämistä kohtaan
Halme, Oona (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten voidaan saada aikaan käyttäytymisen muutos kohti energiaa säästävää kulutusta. Tutkimuksen kohteeksi on valittu Z-sukupolvi ja erityisesti heidän motivaationsa ... -
Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
Patama, Sofia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven ympäristöystävällistä kuluttamista ja sen ajureita ja esteitä verkkokaupassa. Ajurien ja esteiden avulla tutkielma pyrkii löytämään keinoja kuroa umpeen kuilua ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.