Show simple item record

dc.contributor.advisorPalomäki, Sanna
dc.contributor.authorHannuksela, Liinu
dc.date.accessioned2024-05-24T09:50:55Z
dc.date.available2024-05-24T09:50:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95160
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa käsitellään nuorten, murrosikäisten oppilaiden tunteiden säätelytaitoa ja sen merkitystä. Lisäksi tarkastellaan liikunnanopettajan keinoja tukea ja kehittää tätä taitoa. Tunteiden säätelytaito on hyvin tärkeä taito, sillä siihen perustuu osaltaan psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi. Tunteiden säätelytaitoon kuuluvat tunteen tunnistaminen, tunteen hyväksyminen, kyky hallita impulsiivista käyttäytymistä sekä kyky käyttää erilaisia tunteiden säätelytapoja tarkoituksenmukaisesti, halutulla tavalla ja tilanteen tuomien vaatimusten mukaisesti. Puutteet tunteiden säätelyssä kuormittaa sosiaalisia vuorovaikutustilanteita sekä psyykkistä jaksamista. Murrosikäisen tunteiden säätelylle on erityistä tarvetta, hormonaalisten muutosten, itsenäisyyden lisääntymisen sekä sosiaalisen ympäristön muutosten vuoksi, jotka haastavat tunteiden säätelytaitoa. Liikuntatunnit ovat luonteeltaan usein sosiaalisia ja toiminnallisia, ja oppilaat kokevat siellä laajasti erilaisia, voimakkaita tunteita. Tämä haastaa tunteiden säätelyä, mutta tarjoaa toisaalta myös hyvän mahdollisuuden harjoitella sitä. Aikaisemmassa kirjallisuudessa on raportoitu useita keinoja, joilla liikunnanopettaja voi tukea ja kehittää oppilaiden tunteiden säätelytaitoa. Merkityksellisiä ovat myös liikunnanopettajan omat tunnetaidot, joiden avulla hän voi ymmärtää ja tiedostaa oppilaidensa tarpeita tunteiden säätelyssä. Oppilaiden tunnesäätelyä tuki se, että opettaja pyrki säätelemään negatiivisia ja voimakkaita tunteita aiheuttavia tilanteita tunneilla. Lisäksi opettajan luoman positiivisen ja turvallisen ilmapiirin, erilaisten opetukseen integroitujen sekä suorien tunteiden säätelytaitoa kehittävien harjoitteiden sisällyttäminen opetukseen tuki ja kehitti edelleen oppilaiden tunteiden säätelytaitoa.fi
dc.format.extent26
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherliikuntatunti
dc.subject.othertunteiden säätely
dc.titleOppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405243924
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysomurrosikä
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysomurrosikä
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright