dc.contributor.advisor | Palomäki, Sanna | |
dc.contributor.author | Hannuksela, Liinu | |
dc.date.accessioned | 2024-05-24T09:50:55Z | |
dc.date.available | 2024-05-24T09:50:55Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95160 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään nuorten, murrosikäisten oppilaiden tunteiden säätelytaitoa ja sen merkitystä. Lisäksi tarkastellaan liikunnanopettajan keinoja tukea ja kehittää tätä taitoa. Tunteiden säätelytaito on hyvin tärkeä taito, sillä siihen perustuu osaltaan psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi.
Tunteiden säätelytaitoon kuuluvat tunteen tunnistaminen, tunteen hyväksyminen, kyky hallita impulsiivista käyttäytymistä sekä kyky käyttää erilaisia tunteiden säätelytapoja tarkoituksenmukaisesti, halutulla tavalla ja tilanteen tuomien vaatimusten mukaisesti. Puutteet tunteiden säätelyssä kuormittaa sosiaalisia vuorovaikutustilanteita sekä psyykkistä jaksamista. Murrosikäisen tunteiden säätelylle on erityistä tarvetta, hormonaalisten muutosten, itsenäisyyden lisääntymisen sekä sosiaalisen ympäristön muutosten vuoksi, jotka haastavat tunteiden säätelytaitoa. Liikuntatunnit ovat luonteeltaan usein sosiaalisia ja toiminnallisia, ja oppilaat kokevat siellä laajasti erilaisia, voimakkaita tunteita. Tämä haastaa tunteiden säätelyä, mutta tarjoaa toisaalta myös hyvän mahdollisuuden harjoitella sitä.
Aikaisemmassa kirjallisuudessa on raportoitu useita keinoja, joilla liikunnanopettaja voi tukea ja kehittää oppilaiden tunteiden säätelytaitoa. Merkityksellisiä ovat myös liikunnanopettajan omat tunnetaidot, joiden avulla hän voi ymmärtää ja tiedostaa oppilaidensa tarpeita tunteiden säätelyssä. Oppilaiden tunnesäätelyä tuki se, että opettaja pyrki säätelemään negatiivisia ja voimakkaita tunteita aiheuttavia tilanteita tunneilla. Lisäksi opettajan luoman positiivisen ja turvallisen ilmapiirin, erilaisten opetukseen integroitujen sekä suorien tunteiden säätelytaitoa kehittävien harjoitteiden sisällyttäminen opetukseen tuki ja kehitti edelleen oppilaiden tunteiden säätelytaitoa. | fi |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | liikuntatunti | |
dc.subject.other | tunteiden säätely | |
dc.title | Oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405243924 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | murrosikä | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | murrosikä | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |