Oppilaiden tunteiden säätelytaidon tukeminen ja kehittäminen liikunnanopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään nuorten, murrosikäisten oppilaiden tunteiden säätelytaitoa ja sen merkitystä. Lisäksi tarkastellaan liikunnanopettajan keinoja tukea ja kehittää tätä taitoa. Tunteiden säätelytaito on hyvin tärkeä taito, sillä siihen perustuu osaltaan psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi.
Tunteiden säätelytaitoon kuuluvat tunteen tunnistaminen, tunteen hyväksyminen, kyky hallita impulsiivista käyttäytymistä sekä kyky käyttää erilaisia tunteiden säätelytapoja tarkoituksenmukaisesti, halutulla tavalla ja tilanteen tuomien vaatimusten mukaisesti. Puutteet tunteiden säätelyssä kuormittaa sosiaalisia vuorovaikutustilanteita sekä psyykkistä jaksamista. Murrosikäisen tunteiden säätelylle on erityistä tarvetta, hormonaalisten muutosten, itsenäisyyden lisääntymisen sekä sosiaalisen ympäristön muutosten vuoksi, jotka haastavat tunteiden säätelytaitoa. Liikuntatunnit ovat luonteeltaan usein sosiaalisia ja toiminnallisia, ja oppilaat kokevat siellä laajasti erilaisia, voimakkaita tunteita. Tämä haastaa tunteiden säätelyä, mutta tarjoaa toisaalta myös hyvän mahdollisuuden harjoitella sitä.
Aikaisemmassa kirjallisuudessa on raportoitu useita keinoja, joilla liikunnanopettaja voi tukea ja kehittää oppilaiden tunteiden säätelytaitoa. Merkityksellisiä ovat myös liikunnanopettajan omat tunnetaidot, joiden avulla hän voi ymmärtää ja tiedostaa oppilaidensa tarpeita tunteiden säätelyssä. Oppilaiden tunnesäätelyä tuki se, että opettaja pyrki säätelemään negatiivisia ja voimakkaita tunteita aiheuttavia tilanteita tunneilla. Lisäksi opettajan luoman positiivisen ja turvallisen ilmapiirin, erilaisten opetukseen integroitujen sekä suorien tunteiden säätelytaitoa kehittävien harjoitteiden sisällyttäminen opetukseen tuki ja kehitti edelleen oppilaiden tunteiden säätelytaitoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
Tunteiden säätely liikuntatunneilla : oppilaiden kokemuksia kiusaamistilanteista ala- ja yläkoulun siirtymävaiheessa
Suominen, Suvi (2014)Suvi Suominen (2014). Tunteiden säätely liikuntatunneilla: Oppilaiden kokemuksia kiusaa- mistilanteista ala- ja yläkoulun siirtymävaiheessa. Liikuntakasvatuksen laitos, liikuntapeda- gogiikka ja opettajankoulutuslaitos, ... -
Opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa
Ala-Mattinen, Emma (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa. Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin opettajat kokevat tunnistavansa oppilaiden ... -
Luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaiden tunteiden kohtaamisesta
Bom, Minna; Minkkinen, Mia (2009) -
Innostava liikuntatunti oppilaan näkökulmasta
Wirkkala, Sami (2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.