Show simple item record

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorPeltomäki, Emmiina
dc.contributor.authorVäätäjä, Veera
dc.date.accessioned2024-05-24T06:34:38Z
dc.date.available2024-05-24T06:34:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95139
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää keinoja, joilla varhaiskasvatuksen ammattilaiset tukevat lasten sosioemotionaalisia taitoja varhaiskasvatuksessa, sekä tarkastella sitä, millaisia vahvuuksia ja haasteita varhaiskasvatuksen ammattilaiset kokevat lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen liittyen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin loppuvuodesta 2023 TUIKKU -tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen -tutkimushankkeen yhteydessä. Tutkimukseen osallistui yhteensä 12 varhaiskasvatuksen ammattilaista. Aineistokeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja aineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysiä ja fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen ammattilaisilla olevan käytössään monipuolisesti erilaisia keinoja lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa. Näitä olivat tunteiden sensitiivinen kohtaaminen, tunnepuhe, kanssasäätely, vertaissuhteiden tukeminen, sekä tunteiden säätelyn tukimateriaalit ja toimintatavat. Sosioemotionaalisten taitojen tukemisen haasteina nousivat esiin konfliktitilanteet, erilaiset henkilökemiat ja resurssien puute. Vahvuuksina mainittiin hyvät sosioemotionaaliset taidot, henkilökohtaiset vahvuudet ja lapsen tuntemus. Kaikessa sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa korostui lämpimän ja sensitiivisen kasvatusvuorovaikutuksen merkitys.fi
dc.format.extent73
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.titleSosioemotionaalisten taitojen tukeminen, haasteet ja vahvuudet varhaiskasvatuksen ammattilaisten kuvaamina
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405243903
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysososioemotionaaliset taidot
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright