dc.contributor.author | Kettunen, Jaana | |
dc.date.accessioned | 2024-05-23T07:25:12Z | |
dc.date.available | 2024-05-23T07:25:12Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Kettunen, J. (2024). Finnish Lower Secondary Career Education Through a Systems Lens. <i>Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance</i>, <i>5</i>(1), 73-85. <a href="https://doi.org/10.16993/njtcg.85" target="_blank">https://doi.org/10.16993/njtcg.85</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_213477199 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95106 | |
dc.description.abstract | This article examines the Finnish lower secondary career education system as set out in national policy and curriculum documents. Grounded in a theoretical framework informed by prior phenomenographic research on lifelong guidance systems development, the study systematically explores the alignment of Finland’s lower secondary career education system with established themes, including legislation, strategic leadership, cooperation, delivery, professionalisation and evidence of the impact. According to the results, the Finnish career education system for lower secondary schools is congruent with the systemic systems development category in the conceptual framework. The study demonstrates how systems thinking can provide nuanced insights into career education systems and functions. | en |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan perusopetuksen oppilaanohjauksen järjestämistä, sellaisena kuin se on kuvattu kansallisissa linjauksissa/kansallisissa poliittisissa asiakirjoissa ja opetussuunnitelmassa. Tutkimus nojaa teoreettiseen viitekehykseen, joka perustuu aiempaan elinikäisen ohjauksen järjestämistä koskevaan fenomenografiseen tutkimukseen sekä siinä tunnistettuihin keskeisiin teemoihin, kuten lainsäädäntö, strateginen johtaminen, yhteistyö, toteutus, ammattimaisuus sekä näyttö vaikuttavuudesta. Tulosten mukaan Suomessa oppilaanohjaus opetussuunnitelmien perusteissa ja sen käytännön toteutus vastaavat hyvin teoreettisen viitekehyksen mukaista systeemisen kehittämisen kategoriaa. Tutkimuksen mukaan systeeminen ajattelu voi rikastuttaa oppilaanohjauksen suunnittelua ja järjestämistä. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Stockholm University Press | |
dc.relation.ispartofseries | Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | oppilaanohjaus | |
dc.subject.other | ohjaus | |
dc.subject.other | perusopetus | |
dc.subject.other | systeemi | |
dc.subject.other | politiikka | |
dc.subject.other | Suomi | |
dc.subject.other | career education | |
dc.subject.other | lower secondary | |
dc.subject.other | systems | |
dc.subject.other | policy | |
dc.subject.other | Finland | |
dc.subject.other | guidance | |
dc.title | Finnish Lower Secondary Career Education Through a Systems Lens | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405233870 | |
dc.contributor.laitos | Koulutuksen tutkimuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Finnish Institute for Educational Research | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 73-85 | |
dc.relation.issn | 2003-8046 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 5 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2024 the Authors | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | ammatinvalinnanohjaus | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | uraohjaus | |
dc.subject.yso | koulutuspolitiikka | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | koulutusmahdollisuudet | |
dc.subject.yso | koulutusjärjestelmät | |
dc.subject.yso | oppilaanohjaus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19421 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5140 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p39211 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p249 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19327 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21754 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p248 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19847 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.16993/njtcg.85 | |
jyx.fundinginformation | The collaboration on this article took place as part of the NOS-HS project The future of Career Education in the Nordic countries and self-governing areas and was made possible by NOS-HS workshop grant 335097, 2020. | |
dc.type.okm | A1 | |