Show simple item record

dc.contributor.advisorKosonen, Toni
dc.contributor.authorVirtanen, Heidi
dc.contributor.authorHänninen, Veera
dc.date.accessioned2024-05-23T05:48:59Z
dc.date.available2024-05-23T05:48:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95086
dc.description.abstractLukioiden ohjauksen kuuluu ryhmänohjausta, jossa aineenopettaja nimetään vastuurooliin tietystä opiskelijaryhmästä. Ohjauksen kokonaisuutta voidaan hahmottaa holistisen ohjauksen mallilla, jossa ryhmänohjaaja paikantuu opiskelijoiden lähimmäksi ohjaustahoksi. Ohjaukselle on nykyään entistä enemmän tarvetta pidentyneen oppivelvollisuuden ja lukiolaisten hyvinvoinnin haasteiden takia. Ryhmänohjaajan tehtävä mainitaan lukion opetussuunnitelman perusteissa, mutta sitä tarkennetaan paikallisissa opetussuunnitelmissa. Siksi ryhmänohjaajien työnkuvissa esiintyy oppilaitoskohtaista vaihtelua. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten ryhmänohjaajat jäsentävät rooliaan lukion ohjauksessa ja ryhmänohjauksen kehittämismahdollisuuksia. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnetään toimintajärjestelmän mallia. Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui kahdeksan lukion ryhmänohjaajaa. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksena huomattiin ryhmänohjaajien jäsentävän rooliaan suhteessa lukiolaiseen ja lukioympäristöön. Pääluokista tunnistettiin useita roolikuvauksia. Ryhmänohjauksen kehittämiskohteet yhdistyivät muodostettuihin luokitteluihin. Tutkimus tuottaa tietoa ryhmänohjaajan työstä tuomalla esiin sen eri ulottuvuuksia, mistä on hyötyä työnkuvan selkeyttämisessä. Lisäksi löydettiin asioita, joihin ryhmänohjauksen kehittämisessä on syytä keskittyä, kuten lisäkoulutukseen ja resurssien riittävyyteen.fi
dc.format.extent90
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherryhmänohjaaja
dc.subject.otherholistinen ohjaus
dc.subject.othertoimintajärjestelmä
dc.titleRyhmänohjaajan rooli lukion ohjauksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405233850
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counsellingen
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoryhmäohjaus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright